Siipeilykätköily

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Maitomies » To 26.02.2015 20:24

B0xHunter kirjoitti:Olemme tehneet tapahtumia tälle porukalle, missä käydään hakemassa T-5 purkkeja, testataan välineistöä ja vietetään aikaa keskenämme, meil on oikeasti tosi hauskaa.
Jonkinlainen ehkä jopa huomionarvoinen kantahan tähän on kätköilyn ohjesäännöissä joissa sanotaan että virallista kätköilytapahtumaa (tapahtuma -kätkötyyppi) ei saa järjestää Pelkästään kätköjen/kätkön hakemista varten. Muuten olen henkilökohtaisesti kovastikin yhteisöllisyyden kannalla, josta nuo "ground servicen" reissut asiaan juurikaan syvällisemmin perehtymättä, tuntuvat ihan mukavalta ilmentymismuodolta. Porukalla on mukava kätköillä ja miksi nimenomaan noissa haastavissa kohteissa ei tukeutuisi "yhteisöön". ehkä tuota serviceä voisi kehitellä siten että se järjestäisi myös noita virallisia kätköily tapahtumia joissa noita tekniikoita ja välineitä esiteltäisiin myös, ja pidettäisiin sitä hauskaa :wink:
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » To 26.02.2015 20:31

Juu, ei nää on tälläisiä epävirallisia tapahtumia vaan :)

Haaveenaa olisi kesällä pitää T-5 miitti vuoden apinoinin kunniaksi, mihin olisi tarkoitus kysellä ihan oikeaa kouluttajaa, joka voisi sitten kertoa asioista paremmin ja opastaa porukkaa :)
Mutta katsotaan, on tuosta tapahtumasta ollu jo alustavasti puhetta hiukan koneimpien kätköilijöiden kanssa, jotka jeesaa sitten käytännön asioissa, että ei tule ihan pannukakkua miitistä, kun kokemusta ei ole kuin ihan vain parista miitistä :)

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » To 26.02.2015 20:56

vkkvl kirjoitti:
Kulpakko kirjoitti:Eikös ole olemassa se yksinkertainen sääntö: nimi kirjassa on löytö?
Kieltämättä yksinkertaista, mutta onko se kätkö löydetty silloin jos sitä ei ole edes nähnyt? Tai jos ei saa näköyhteyttä tai ei ole edes huutomatkan päässä loggaajasta niin saako silloin logata? Tarvitseeko olla samalla paikkakunnalla samaan aikaan kun kyseistä loggausta tehdään vai riittääkö, että jokus on kyseisellä alueella käynyt loggaajan kanssa?

Hämmästyksekseni niitäkin näyttää olevan kenen mielestä loggaus on ok vaikka olisi loggaushetkellä kilometrien päässä purkista....

Ehkäpä olisi yksinkertaisempaa logata pelkästään nettiin haluamiaan kätköjä. Se vähentäisi geokulumaakin. Varmasti suuri osa loggauksista menisi 'läpi', iso osa kätköjen omistajista kun ei tarkistane täsmääkö netti- ja paperiloggaukset ja vaikka tarkistaisikin niin järjestelmä ei ole erinäisistä syistä johtuen aukoton.
Italialaiset kätköilijät olivat melko kärmeissään Saksan maalta tulleille kätköilijöille: pari kaveria matkustaa saapasmaahan ja laittaa kaiffareiden nimen kans kirjaan. Siis niiden, jotka on jäänny sinne kotilieden ääreen. Totesivat sitten, ettei se nyt niin vakavaa ole vaikka toki harmitti. Tosin meille suomalaisille nauroivat, että "taidatte ottaa vähän liian vakavasti säännöt?", kun puhuttiin tästä "vaatimuksesta" että kaikkien on kiivettävä sinne T5 purkille.

Avatar
ihmiskoira
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 22.08.2011 16:56
Paikkakunta: Pertti Kurikka

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja ihmiskoira » Pe 27.02.2015 16:31

Tämä on kyllä mahtavan heno keskustelu pitkästä aikaa. Ja kuten tavallista osa osallistujista olettaa jonkinlaista erimielisyyttä ja melkein riitaantuu ihan itsenäisesti keskenään.. :) Ainakin neljä erillistä aihettakin on onnistuttu ymppäämään yhteen ketjuun ilman isompaa onkelmaa.

Jos niikseen tulee, niin eihän se pelkkä näköyhteys tosiaan mikään löytö ole.. Mutta eihän miittikään ole kätkö, vaan tapaaminen. Eikä earthissä ole lokikirjaakaan lainkaan, vaikka virtuaalit on muuten lopetettu ja waymarkit erikseen. Eikä wherigon ole pakko edes olla wherigo-kätkö, ja löytö pitäisi muistaa kirjailla itse wherigonkin sivulle.. kop kop. :oops: Letterbox-hybridit eivät ole letterboxeja (!). Eikä keisarilla ole vaatteita.

Vaan josko vaikka pääsee geokätkötyksen pelipaikoille kaverin kyydissä, niin pitäisikö jättää kätkö etsimättä, kun ei ile itse ajanut/ vaikka sotkenut fillarilla ottietäisyydelle. :shock: Niin ja jos koira ei löydä, niin pitäsik muunkin lauman jättää kirjailematta? Hmm. Entäs tiiminimimerkki? Pitäisikö kirjaaminen tehdä ikäänkuin tuplana samaan nettilokiin? Voisi käydä äkkiä vielä skizommiksi loggauxet. 8) Nih.

Josko hiuksia aletaan ihan tosissaan halkoa, niin eihän se narulla kohteeseen pyörähtävä ole toiminut luomuna, vaan saanut apuja ja jos vaikka varmistuskin on ollut "elävää mallia", niin sehän on jo ihan jetsulleen kenossa näin alalajikohtaisen karva-apinan ikuaikaisiin etiketteihin nähären. Perskl. :D Ja samaa närpööks. Kaikki vaan sinne oxalle kiekumahan niinkun olis jo. Ennen ei heitetä löylyä lissää..

Karwareuhkaa nostetaan täältä kaikille niille, jotka jaksatte opastaa vähemmän osaavia kanssaharrastajia kiipeilyhommissa. Paannans tuohon loppuun vielä hyvä iskulause jollekulle, vaikka aloittajalle: "Siipeilystä kiipeilyyn!" :)

Son perjantai! :!:

...monta hymiötä ihan vaan varmuuren ja hämäyxen vuoksi...
*****************
* kuono kohteessa *
*****************

emersii
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 02.01.2012 20:27

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja emersii » Pe 27.02.2015 16:51

:D

NikSalla
Viestit: 3
Liittynyt: Su 11.11.2012 23:07

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja NikSalla » Pe 27.02.2015 17:35

Mahtavaa että aihe on herättänyt keskustelua! Ei tätä harrastusta kannata tiukkapipoisuudella pilata. ;) Mielestäni on kuitenkin hyvä välillä keskustella jos/kun jotkut asiat mietityttää. :)

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja rauski » Pe 27.02.2015 17:37

Nyt on kyllä perjantaista vasta alkuilta, joten olen mielelläni muutaman viimeisimmän kommentoijan kanssa erittäin paljon samaa mieltä. :lol:

Enpä sitten tiedä liittyykö tähän viestiketjuun lopulta millään tavalla, mutta tulin googlanneeksi wikipediasta sanan "kateus".
Itselleni se kertoi aika paljon ihmisten suhtautumisesta toisten ihmisten tekemisiin ja tekemättä jättämisiin...
Pani ajattelemaan, ja yritän olla olematta kateellinen kenellekään.
Kätkörikasta ja iloista viikonloppua kaikille. Nähdään ja hymyillään! :D
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

LintuPete
Viestit: 29
Liittynyt: To 08.05.2014 9:32

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja LintuPete » La 28.02.2015 1:35

Juu, hyvä että saatiin keskustelua. Kiitos kaikille kommentoijille. Ja vaikka asioista voi olla erimieltä, ei kenenkään tarvitse siitä toisille hermostua. Pidetään hauskaa kätköillä jatkossakin, kevät tulee ja liian tiukat pipot voi nakata nurkkaan..

RH
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.05.2013 23:34

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja RH » Su 22.03.2015 22:04

On mielenkiintoista miten näin simppelillä hauskanpitoon tarkoitetulla harrastuksella on näin myrkyllinen yhteisö. Kuten on jo sanottu, tämä ei ole kilpailu eikä siipiloggaajat voita mitään loggaamalla kätköjä koska kaverikin loggasi. Sama kuin vaikka tietokonepelissä huijaaminen - siipiloggaajat kyllä tietävät etteivät ole "hyviä" tässä ja minä ns. rehellisenä loggaajana tiedän että joka löytö oli oman tekemisen takana.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 22.03.2015 22:47

RH kirjoitti:On mielenkiintoista miten näin simppelillä hauskanpitoon tarkoitetulla harrastuksella on näin myrkyllinen yhteisö. Kuten on jo sanottu, tämä ei ole kilpailu eikä siipiloggaajat voita mitään loggaamalla kätköjä koska kaverikin loggasi. Sama kuin vaikka tietokonepelissä huijaaminen - siipiloggaajat kyllä tietävät etteivät ole "hyviä" tässä ja minä ns. rehellisenä loggaajana tiedän että joka löytö oli oman tekemisen takana.
Kyllä kätköily olisikin tylsää ellei olisi sinunlaisiasi, ainoalla oikealla tavalla harrastavia ja muita ylenkatsovia kätköiljöitä :D

Kyllä minä niin mieleni pahoitin...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ma 23.03.2015 7:46

RH kirjoitti:On mielenkiintoista miten näin simppelillä hauskanpitoon tarkoitetulla harrastuksella on näin myrkyllinen yhteisö. Kuten on jo sanottu, tämä ei ole kilpailu eikä siipiloggaajat voita mitään loggaamalla kätköjä koska kaverikin loggasi. Sama kuin vaikka tietokonepelissä huijaaminen - siipiloggaajat kyllä tietävät etteivät ole "hyviä" tässä ja minä ns. rehellisenä loggaajana tiedän että joka löytö oli oman tekemisen takana.
Tuossa oikeallahan näyttää olevan oikein tilastoakin noista ns. rehellisen loggaajan löydöistä.

----------- lainaus 23.3.205 7:46 ---------------
RH [gc.com]

Viestit: 41
Liittynyt: To 09.05.2013 22:34
Löytänyt: 0
Piilottanut: 0
------------- lainaus loppuu -----

Ei aihetta enenmpään.

RH
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.05.2013 23:34

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja RH » Ma 23.03.2015 8:26

haksu10 kirjoitti:
RH kirjoitti:On mielenkiintoista miten näin simppelillä hauskanpitoon tarkoitetulla harrastuksella on näin myrkyllinen yhteisö. Kuten on jo sanottu, tämä ei ole kilpailu eikä siipiloggaajat voita mitään loggaamalla kätköjä koska kaverikin loggasi. Sama kuin vaikka tietokonepelissä huijaaminen - siipiloggaajat kyllä tietävät etteivät ole "hyviä" tässä ja minä ns. rehellisenä loggaajana tiedän että joka löytö oli oman tekemisen takana.
Kyllä kätköily olisikin tylsää ellei olisi sinunlaisiasi, ainoalla oikealla tavalla harrastavia ja muita ylenkatsovia kätköiljöitä :D

Kyllä minä niin mieleni pahoitin...
Merkillistä että kommentoit juuri minun kommenttia vaikka se oli näistä neutraalein. Muut tuomitsevat siipeilyn täysin ja minä totesin että yksilön kannalta on samantekevää miten kukakin tätä harrastaa, mutten itse siipeile. Varmaan johtui tuosta myrkyllinen yhteisö -kommentista.
Mukkelus kirjoitti: Ei aihetta enenmpään.
Foorumikäyttäjäni ei ole yhteydessä Geocache-profiiliini jotta täällä kirjoittelu ei vaikuta kätköihini. Vai miksi kuvittelet että olen 2v pyörinyt foorumilla jos en ole ainuttakaan kätköä ikinä hakenut?

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ma 23.03.2015 12:01

RH kirjoitti:. Muut tuomitsevat siipeilyn täysin
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Kuitenkin käyty myös keskustelua.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 23.03.2015 14:44

RH kirjoitti:Merkillistä että kommentoit juuri minun kommenttia vaikka se oli näistä neutraalein. Muut tuomitsevat siipeilyn täysin ja minä totesin että yksilön kannalta on samantekevää miten kukakin tätä harrastaa, mutten itse siipeile. Varmaan johtui tuosta myrkyllinen yhteisö -kommentista.
Ettei synny väärää käsitystä kommentoinnistani niin kumoan teoriasi ja selitän miksi kommentoin. Kommenttikynnykseni ylittyminen perustui ainoastaan kommenttisi loppuosaan, joka omasta mielestäni vapaasti tulkittuna on "kätköilen oikein ja olen parempi ihminen kuin te luuserit, ja tulin kertomaan sen".
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

RH
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.05.2013 23:34

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja RH » Ma 23.03.2015 14:59

haksu10 kirjoitti:
RH kirjoitti:Merkillistä että kommentoit juuri minun kommenttia vaikka se oli näistä neutraalein. Muut tuomitsevat siipeilyn täysin ja minä totesin että yksilön kannalta on samantekevää miten kukakin tätä harrastaa, mutten itse siipeile. Varmaan johtui tuosta myrkyllinen yhteisö -kommentista.
Ettei synny väärää käsitystä kommentoinnistani niin kumoan teoriasi ja selitän miksi kommentoin. Kommenttikynnykseni ylittyminen perustui ainoastaan kommenttisi loppuosaan, joka omasta mielestäni vapaasti tulkittuna on "kätköilen oikein ja olen parempi ihminen kuin te luuserit, ja tulin kertomaan sen".
"Sama kuin vaikka tietokonepelissä huijaaminen - siipiloggaajat kyllä tietävät etteivät ole "hyviä" tässä ja minä ns. rehellisenä loggaajana tiedän että joka löytö oli oman tekemisen takana."

Oleellista on vertaus tietokonepelissä huijaaviin. Jos käytät jotain scriptiä jonka avulla tietokone tekee automaattisesti jotain puolestasi, tiedät kyllä sisimmässäsi että onnistuminen pelissä ei ole oman osaamisen ansiota. Samalla tavalla mukana roikkuva tyyppi tietää ettei varsinaisesti hakenut T5-kätköä vaikka hän sen loggasikin.

Jos koko kommenttia tarkastellaan, asenne on lähinnä neutraali. Itse asiassa nimenomaan kritisoin yhteisöä siitä että he tekevät tästä niin suuren numeron vaikka loggaukset ovat sinänsä merkityksettömiä koska niillä ei virallisesti kilpailla. Kilpailut järjestetään erikseen ja kilpailuissa huolehditaan että loggaajat hakivat kätkön itse.

Näillä kolmella sivulla on kyllä tällaista siipeilyhommaa selkeästi vastustavia, mutta jostain syystä minä olin se pääpaha

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 23.03.2015 15:25

Mielipiteitähän saa olla puolesta ja vastaan eri asioista eli kyllä minä esimerkiksi sen nielen vaikka edustaisinkin aivan toisenlaista kantaa. Kyse on monasti kuitenkin siitä miten asiat sanotaan ja sen seurauksena voi saada itselleen sellaisen tittelin jota ei kenties olisi halunnut.

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ma 23.03.2015 16:39

Anteeksi kaikille mielensäpahoittajille kun meillä on ollut niin hemmetin kivaa!

No en oikeasti ala anteeksi pyytelemään, deal with it!

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ma 23.03.2015 16:44

RH kirjoitti: Näillä kolmella sivulla on kyllä tällaista siipeilyhommaa selkeästi vastustavia, mutta jostain syystä minä olin se pääpaha
olen tainnut lukea eri kolme sivua :roll: , alla esimerkkejä näiltä kyseisiltä sivuilta... :
Marjis kirjoitti:Mä olen sitä mieltä, että kunkin oma asia, tämä kun ei ole kilpailu.
finnranger kirjoitti: Silloin kun porukalla kätköillään niin se ratkaisee Rubikin kuutiot joka osaa, se sukeltaa jolla on sukellusvälineet, pienin laitetaan ahtaisiin koloihin, parhaiten soveltuva kiipeää, veneen käsittelyn hoitaa parhaiten osaava, ...
Totalost kirjoitti:Mitähän sillä on merkitystyä jos sosiaalisessa mediassa kerää porukan ja siipeilemällä kaunistaa omia tilastojaan?
Ei yhtään mitään. Päinvastoin, geoeroosiota tulee vähemmän.
porari kirjoitti:Kätköilyssä olen oppinut arvostamaan ryhmätyöskentelyä. Yksin kätköily on jopa tylsää. Ryhmässä on aina ketterämpiä kiipeämään paikkoihin, joihin pääsy itsellä olisi fyysisesti mahdotonta. Kiipeilykursseista ei kaikille ole mitään apua. Porukassa tulee lokattua niitäkin purkkeja, jotka jäisivät itseltä hakematta. Joskus jopa mystejä, joita en ole itse ratkaissut. Toistaiseksi mitään omantunnontuskia en ole kokenut, jätän ne tuskat muille.
Ja toki noita tavallaan "tuomitseviakin" kommentteja löytyy...

hmm...
en minä ketään pääpahana pidä, mutta sanoisin edelleen että tässä ketjussa on kuitenkin keskusteltu eikä yleisesti tuomitttu "siipeilykätköilyä". Kyllä näille foorumille ja keskustelulle on paikkansa. kyllä ne voi myrkylliseksi nähdä jos niin haluaa :D on noita esimerkkejä ketjuista jotka on ihan väännöiksikin menneet, mutta eikös se kerro myös harrastuksesta jotain että voidaan olla eri mieltä ja vaihtaa mielipiteitä ...
Viimeksi muokannut Maitomies, Ma 23.03.2015 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 23.03.2015 16:53

Kaikki kätköilevät tyylillään.

- Joku tykkää hakea kaikki kätköt itse, toinen nauttii seurassa kätköilystä vaikkei kaikilla kätköillä olekaan fyysisesti käynyt

- Joku jakaa FTF:t, jos porukassa etsitään ja joku taas kirjaa vain ne, mitkä on itse löytänyt ensimmäisenä

- Joku suorittaa ensin haasteen ja käy sitten purkilla, joku taas saattaa ensin logata purkin ja suorittaa haasteen vasta sitten.

- Joku hakee kätköjä vain "omin jaloin" tai fillarilla... toinen tykkää ajella autolla pitkiäkin matkoja

- Joku haluaa itse ratkaista kaikki mysteerit, jotkut vaihtavat mysteerien loppukoordinaatteja

So what. Kaikki ovat ihan oikeita tapoja kätköillä.

Onneksi tämä on vain harrastus :D

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Siipeilykätköily

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ma 23.03.2015 16:57

Sanon vieläkin mitä olen sanonut; tulkaa mukaan.
Meil on oikeasti ollut hemmetin hauskaa ja ei kyse ole ihan pelkästään siipeilystä, osa ratkoo myssejä ja toiset hakevat ne kätköt ja osalla on muita tarvittavia apuvälineitä ja rohkeutta näitä käyttää, vaikkapa näin;

Kuva

Lisäksi on tullut paljon uusia tuttavuuksia ja meillä on todellakin kivaa.
Viime reissulla temuttiin koko päivä ja auringon laskiessa pistettiin makkarat notskille :)

Kuva

(Kuvasta puuttuu muutaman)

Ja eikös tämä ole hauska harrastus, eikä mitään kilpailu :)
Jos kokee alemmuudentunnetta, kun muutkin onnistuvat jossain, niin on kyllä paljon oppimista tästä elämästä.

Haasteet me ollaan jätetty sillein, että jokainen käy itse loggaamassa (kiipeilyhaasteet)

Kertokaahan toki vastustajat, että mikä on se paha osuus tässä?
Vääntäkää se mulle ratakiskosta ja todistakaa, että olen väärässä.

Kyllä täytyy sanoa, että ryhmässä on voimaa

E; Heitetääs viel yks kuva varsin onnistuneesta traverseharjoituksesta, ilman kavereita tämäkin olisi jäännyt pelkästään haaveeksi;

Kuva

Pian vesijuoksemaan uudestaan :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”