Missä on tarkastajien moraali?

Yleistä keskustelua kätköilystä
JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja JyNu » To 18.06.2015 2:11

Ottamatta kantaa http://www.geocaching.com/geocache/GC5W ... uroviisuja tämän mysteerin aihepiiriin, niin ihmettelen, miksi tällaisia mysteerejä yleensäkään julkaistaan.

Miksi tarkastaja on tämän hyväksynyt?

Kuka tahansa meistä pystyy tekemään tällaisen mahdottoman mysteerin laittamalla riittäväti knoppitietoutta peliin. Siis on D2 tehdä tällainen turha mysteeri.

Jeps ja juu - 60 kysymystä. Auts - tsekkeri ei oikein tykännyt. Ai niin - kysymys 43 oli vähän epävarma... niin ja 25 myös... ehkä kysymys 58 voitaisiin tulkita eri tavalla... niin ja kysymys 32 ja 17 myös.... niin ja sitten on vielä ne "kuvatehtävät".

Siis eihän tällaisissa ole mitään järkeä. Osoittaa sekä tekijästä että tarkastajasta jotakin. Tätähän ei oikeasti ole edes tarkoitettu ratkaistavaksi. Onneksi on ignore-nappi... mutta silti ihmettelen, että tällainen on mennyt tarkastajien "seulan" läpi.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » To 18.06.2015 6:49

Mielenkiintoinen kysymys ja noussee esille silloin tällöin kun D5 mysteerejä tulee, tai ylipäätään liikutaan tähditysasteikkojen äärirajoilla.

Mikä tekee mystistä D5 mystin? Ikävin tilanne lienee se kun/jos kysymykset tai tehtävä ovat niin tulkinnanvarainen että oikeiden naattien selvittäminen on enemmän tuurista kun tiedoista/taidoista kiinni. Samalla nouseekin sitten pohdittavaksi juuri tuo miten paljon tarkastajat ja heidän moraalinsa vaikuttaa siihen meneekö näitä läpi. Yhtään syvällisemmin tätä kyseistä mystiä katsomatta ja yksittäisiä kysymyksiä arvioimatta lienee niin että tarkastajilla taitaa olla keinot aika vähissä arvioida tämän tyyppisiä tehtäviä mahdottomiksi. Tietääkseni he voivat/heidän tulisi pyytää mystin ratkaisutapaa kätköttäjältä jos eivät sitä itse keksi, mutta itse ratkaisun avainten etsiminenja niiden oikeellisuuden/tulkinnanvaraisuuden tarkastaminen tarkastusprosessin aikana taitaa olla jo tsekkilistan ulkopuolella. Enemmänkin ne lienevät juurikin kätköttäjän arvioitavissa. Joka tapauksessa luulisin että tulkinnanvaraisia mystejä tulee paukkumaan läpi jatkossakin ja hankala niistä on syyttävää sormea tarkastajien suuntaan osoittaa. Tiedä sitten minkälaista ohjeistusta groundspeak on tarkastajille antanut ääripäämysteerien arvioimiseksi, tuskimpa kovinkaan runsaasti.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Geovius » To 18.06.2015 11:08

Minä en kyllä ymmärrä miten tämä liittyy tarkastajien moraaliin sillä kyllähän tuo vaikuttaa ihan ratkaistavissa olevalta, kun näkee vain vaivaa asioitten selvittämiseen. Itseasiassa vaikuttaa ihan hauskalta knoppitieto mystiltä!

Avatar
Delenna
Viestit: 144
Liittynyt: Ma 25.04.2011 17:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Delenna » To 18.06.2015 11:17

En ole tarkastaja, mutta kommentoin silti.

Kyseinen mysteeri on siinä mielessä aivan loistava, että tiedän minullakin olevan mahdollisuuksia sen ratkomiseen. Aikaa varmasti vie ja sormet jäykiksi asti googlausta, mutta on täysin mahdollista, että se ratkeaa (mikäs kiire tässä on, valmiissa maailmassa). Samaa en voi sanoa monesta alemmankin tähdityksen mysteeristä, joista en saa mistään kiinni, että pääsisin edes alkuun. Tietenkin tämä on vaikea, mutta eihän se muuten mikään D5 olisikaan.

Kuvat ovat todennäköisesti tuon myssen helpoin osa (näyttävät tuoreilta, joten aloitan lähivuosista). Monia kuvamysteerejä olen katsonut ja jokusen ratkonut, joten tältä osin tämä mysteeri ei ole mitenkään erikoinen. Myös muita "erikoisalan" mysteerejä olen nähnyt ja niistä muutaman googlella ratkonut eli en näe tässä mitään syytä moittia tarkastajien moraalia.

Helpommin tämä on ratkaistavissa, kuin tämä tradi haettavissa http://coord.info/GC1BE91 :wink:

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja JyNu » To 18.06.2015 12:34

Joo - ehkä tuo tarkastajien moraaliin viittaaminen saattaa olla hieman väärä ilmaisu.

Kuvittelin, että tarkastajat tekisivät mysteerien osalta samantyyppisiä järkevyystarkasteluja kuin esim. haastekätköjen osalta (silloin kun haasteita sai vielä tehdä). Mutta ilmeisimmin tarkastajat ovat GC:n ohjeistuksen varassa mysteerien osalta eikä GC-ohjeistus näköjään tunne "mahdottomia" mysteereitä.

Cape Edge
Viestit: 19
Liittynyt: La 31.08.2013 9:09

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Cape Edge » To 18.06.2015 12:40

Kyse on vain tiedonhausta ja sen osaamisesta. Mysteerissähän kerrotaan selkeästi mitä pitää tietää/hakea, toisin kuin monissa monissa AMA-mysteereissä. Aivan turhaa valitusta keskustelun avaajalta. Minun mielestäni.

Arkajalat
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 17.12.2012 7:38

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Arkajalat » To 18.06.2015 13:47

Ottamatta kantaa yksittäiseen kätköön tai mysteeriin erityisesti, kätköjen D/T-arvojen arviointi kätkön suunnitteluvaiheessa tai sen D/T-arvojen kokeminen kätköä ratkaistaessa tai haettaessa on aina subjektiivisesti lähestyttävä asia. Jollekin helppo on toiselle vaikea tai päinvastoin, niin vaikeus- kuin maastoarvolla mitaten. Itse koen, että kätköjen ja mysteerienkin erilaisuus on vain rikkaus. Jokaiselle on varmasti jotakin mutta kaikille ei ole kaikkea. Tämän harrastuksen yksi suurin vahvuus on se, että tätä voi harrastaa silloin kuin haluaa ja siten kuin haluaa. Kaikkia kätköjä ei tarvitse hakea ja kaikkia mysteereitä ei tarvitse yrittää ratkoa, ellei sitten ole tilasto- tai karttapirun riivaama niin, ettei yksinkertaisesti siedä vihreitä laatikoita tai sinisiä kysymysmerkkejä kartallaan ;=)

Jos joku haluaa laatia työlään D5-mysteerin, se olkoon hänen oikeutensa. Jos joku haluaa, ja ennenkaikkea pystyy, laatimaan kätkökuvaukseltaan minimalistisen mutta ratkaisultaan loogisen D5-mysteerin, se olkoon hänen oikeutensa. Minun oikeuteni on valita se, miten kätköilen :=)

Mitä tulee kätkötarkastajien tarkastusmenetelmiin ja -tapoihin, niitä voimme vain arvailla ilman todellista tietoa. Joku täällä jossain jo totesikin, että keinot ovat varmasti rajalliset ja ehkä jopa raadolliset. Tarkastajat tietävät itse totuuden. Joka tapauksessa tarkastajat tekevät kuitenkin arvokasta vapaaehtoistyötä meidän kaikkien hyväksemme! Itse olen jo pitkään ihmetellyt, miten he pystyvät ja jaksavat, kun kätköilijöiden määrä ja sitä myöten julkaistavien kätköjen määrä vain kasvaa kiihtyvällä vauhdilla!

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » To 18.06.2015 13:50

No hei vaan, täällä kirjoittaa keskustelua herättäneen Euroviisu-mysteerin tekijä.

Jok'ikinen mysteeri, jonka teen, on selkeä ja johdonmukainen. Vihaan mysteerejä, joissa ei pääse edes alkuun ilman helpdeskiä tai muuta vinkkiä. Olen valinnut tietoisesti kysymyksiä, joissa ei pitäisi olla tulkinnanvaraisuutta. Kun kaikki on oikein, se on myös oikein.

D5-mysteerin on tarkoitus olla vaikea. Jotkut D5-mysteerit kestivät (ja kestävät yhä) ratkomattomana useita vuosia. On vähintäänkin moraalitonta alkaa kirjoittaa kolme päivää mysteerin julkaisemisen jälkeen muiden moraalittomuudesta. Varsinkaan vapaaehtoistyötä tekevien tarkastajien. Minun moraalittomuudestani saatte tehdä omia kehäpäätelmiänne ihan rauhassa. Ignore-nappi on hyvä, mutta ilmeisesti mysteerini myös kiinnostaa, koska se on jo viiden henkilön seurauslistalla ja saanut hämmentävänkin monia näyttökertoja. Siis siihen peilaten, että se tosiaan on ollut julkaistuna vasta sen kolme päivää.

"Siis on D2 tehdä tällainen turha mysteeri." Oi voi. Jos jonkun mielestä se työ, tuska ja vaiva, minkä olen käyttänyt mysteerini tekemiseen on "D2", niin tahtoisinpa nähdä hänen selityksensä "D5"-mysteerintekourakasta. Totisesti. En nyt viitsi alkaa kerätä mitään sääliä tai muita hellyttäviä tunteita millään "olen raatanut pääni irti"-kommenteilla, joten lähtökohtaisesti se fakta, että tein mysteeriäni yli viiden kuukauden ajan liki päivittäin ylioppilas- ja pääsykokeiden sekä erinäisten lomamatkojen lomassa riittäköön. Poistin huonoja ja epäselviä kysymyksiä, kirjoitin kysymysideoita muistiin missä tahansa liikuinkaan, kysyin ystäviltäni, ovatko kysymykset selkeitä, pyysin heitä oikolukemaan kätkökuvauksen typojen varalta. Tarkempia informaatioita saatte kysymällä. Jos ylipäätään nyt on oleellista mysteerin lopputuloksen kanssa se, paljonko siihen on käytetty vaivaa... Saatikka se, millä D-arvolla tätä vaivannäköä analysoidaan. Mielestäni ei ole.

Knoppitietoutta? Toistan: knoppitietoutta? Jos tälle linjalle lähdetään, niin eikö jokainen mysteeri tai öörtti tai mikä tahansa, missä pitää selvittää jotain, ole knoppitietoa? Paitsi jos se tietenkin käsittelee joitain maailmanpoliittisesti merkittäviä tapahtumia, käsitteitä ja ilmiöitä. Joista mysteerin tekeminen ei ainakaan omasta mielestäni ole järin kiinnostava ajatus. Mutta tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni ja turha sivuraide.

Jos mysteeri on kerran "liian vaikea", niin sittenpähän on. Minusta ei ole. Kuten Cape Edge mainitsi, tiedonhaustahan tuossa on kyse. Ja oikeista hakusanoista. Ja oikeiden sivujen löytämisestä. Oho, nythän mysteeri ei enää olekaan D5, kun tämän suuren vinkin paljastin. Anteeksi, voisinkin arkistoida purkkini tämän jälkeen. "Hups."

Toisille nämä iänikuiset matikkamystit ovat ihan liian vaikeita, mutta avataanko niille siltikään kokonaisia keskusteluja, jotta ne kaikki saataisiin pois saastuttamasta Suomen kätkökarttaa? Eipä avata, ei. Arvostan myös suuresti tämän keskustelun avaajan arkistointipyyntöviestiä, jonka hän aamuyöllä kätköni sivuille asetti ja myöhemmin poisti: "Arkistoon!" Kiitos painavista sekä hyvin perustelluista argumenteista ja hyvää päivänjatkoa kaikille.

-TomppaJr
Jeejee!

Kaarnatakan
Viestit: 20
Liittynyt: To 29.08.2013 17:22

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Kaarnatakan » To 18.06.2015 15:26

Kyllä tänne saataisiin aika paljon eri viestiketjuja aikaiseksi jos jokainen laittaisi valitusta omasta mielestään ikävästä kätköstä, eli varmasti tuhansia.
En itsekään välttämättä pidä kaikista mysteistä, enkä edes tradeista, mutta en näe mitään syytä tuoda asiaa ilmi täällä vaan jätän aivan huolella väliin, enkä tosin muutenkaan ota tätä harrastusta tosissani, koska siinä kohtaa pitäisi miettiä jo kenties jotain muuta tekemistä..

Mielestäni on kuitenkin hienoa että kaikille on tarjolla jotakin ja niin paljon valinnanvaraa kyllä piisaa tässäkin maassa, ja koko ajan tulee lisää ja lisää(kiitos tarkastajillemme). Menisi kovin tylsäksi jos kaikki olisi samasta muotista tehtyjä mystejä, käsittivät ne sitten mitä aihepiiriä hyvänsä.

Summa summarum.

Geokätköily on aivan loistavaa ajankulua, joka jaksaa innostaa isoa määrää ihmisiä päivästä ja vuodesta toiseen. Pidetään se sellaisena jatkossakin, eikä takerruta aivan jokaiseen epäkohtaan mitä eteen sattuu, niin elämä on kummasti helpompaa.

Hyvää juhannusta ja kesää kaikille tasapuolisesti !

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 18.06.2015 16:54

Geokätköily on siitä mukava harrastus että me voimme itse päättää mitä kätköjä etsimme. Kukaan ei pakota ns "aseella uhaten" etsimään vaikeita ja hankalia tavallisia tai mysteerikätköjä.. Toki se voi harmittaa jos ei saa ratkaistua millään lähelle tullutta mysteeriä mutta ei se maailmaa kaada.

Siksi en näe syytä alkaa valittamaan tästä asiasta.

Avatar
Jos1978
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 28.05.2010 14:33
Paikkakunta: Raahe

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Jos1978 » To 18.06.2015 18:54

Vingeri kirjoitti:Geokätköily on siitä mukava harrastus että me voimme itse päättää mitä kätköjä etsimme. Kukaan ei pakota ns "aseella uhaten" etsimään vaikeita ja hankalia tavallisia tai mysteerikätköjä.. Toki se voi harmittaa jos ei saa ratkaistua millään lähelle tullutta mysteeriä mutta ei se maailmaa kaada.

Siksi en näe syytä alkaa valittamaan tästä asiasta.
Näinhän se juuri menee :)

Mutta ymmärrän kyllä ketjun aloittajan tuskan. Tuo euroviisumysteeri on vaikea koska se on niin helkkarin työläs. Mutta toisaalta, onhan TomppaJr tehny kovan duunin tehdessä tuollaista jättiläismysteeriä. Nostan hattua, ite en jaksais vaivautua tekemään noin isoa.

On tässä itekki matkan varrella törmänny mysteereihin, jotka aiheuttaa mielipahaa enemmän kuin luulinkaan, ja oon syyllistyny arvostelemaan, mutten julkisesti. Ittekseni oon kotona kiroillu. Mutta hei, tämähän on vaan leikkiä, ei tätä kannata niin vakavasti ottaa. Tämän asian joudun toistamaan itselleki aina aika ajoin. :) Minua harmittaa enemmän D 1.5 tradikätköön tekemät DNF loggaukset. Niitäkin tulee..

Joten mitenkään ottamatta kantaa mihinkään, tämä on leikkiä. ja edelleen, Ymmärrän täysin aloittajan mielipahan, mutta kunnioitan TomppaJr:n omistautumista asiaan.
Tehdään nyt kaikki vaan sitä mikä tuntuu itsestä kivalta. :)
Eikö vaan ?
DNF

santtu
Viestit: 170
Liittynyt: To 21.06.2007 18:44

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja santtu » To 18.06.2015 19:29

[quote="Delenna"]
...

Helpommin tämä on ratkaistavissa, kuin tämä tradi haettavissa http://coord.info/GC1BE91 :wink:[/quote]

Palataanpas asiaan... Katselin ohjelman nimeltä Gravity (ensimmäinen katsomani 3D-dokumentti). Kuvissa en kätköä nähnyt mutta kynän kyllä. Ohjelman perusteella tämä kätkö lienee jo tuhoutunut...?

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » To 18.06.2015 19:31

Erittäin tyylikkäästi toteutettu mysse ja varmaan jonkinmoisella yhteistyöllä tuon saisi ratkaistua?
Itseltä on tulossa tässä kesän aikana hiukan erillainen mysteeri, jossa tarvitaan nimenomaan geoyhteisön yhteistyötä ja näin.
Palkintokin on sen mukainen sitten :)

Saas nähdä millainen kohu tuosta syntyneen..

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » To 18.06.2015 20:40

Näiden julkisuutta saaneiden D5 mysteerien haitta puoli on se että aina löytyy joku joka haluaa laittaa paremmaksi ja saada oman mysteerinsä porrasvaloihin, siitähän se lumipallo ilmiö sitten saakin alkunsa. Näin kävi kiipeilykätköille ja näin tulee käymään myös vaikeille mysteereille.
Fortuna Favet Fortibus

maczakman
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 08.11.2013 21:23

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja maczakman » To 18.06.2015 22:13

Ainakin hernesato näyttää näin kosteana alkukesänä hyvin kasvaneen.Ja nuuskattukkin on.Toivottavasti kesälomat mieliä keventää.Muuten saadaan Megassa aikaan ihan keskiaikaiset sylipainiturnajaiset ohjemanumeroihin.Senverta tuntuu hermot olevan kireinä.Vapaaehtoinen harrastushan tämä on.Eikä kukaan mitään palkkaakaan tästä maksa.Mitalleitakaan ei jaeta.Kaikkia ei voi miellyttää,eikä kaikki pidä kaikista/kaikesta.Niinhän se on muuallakin.Toisaalta onko se itseltä pois?

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja 1jone » Pe 19.06.2015 3:02

Heh, pekka h tarkastelee faktat kuntoon :wink:
Ei kiipeily purkeissa mitään kilpailua ole, enkä näe sellaista tulemassakaan.
Ilmiö on lähinnä siinä, että yritetään tehdä erilaisia toteutuksia.
Kun noita ylös alas kiipeilyjä on sen 100 purkkia hakenut, ne ei todellakaan enää tarjoa isoakaan iloa.
Jos vastaan tulee jotain erilaista, on se huomattavasti mielekkäämpää lähteä naruilla leikkimään.
Itse ainakin olen tehnyt noita purkkeja helpompaan suuntaan viimeaikoina, koska selkeästi niitä toivottiin enemmän kuin vaikeampia vääntöjä.
Toki yksi hieman hauskempi toteutus on tulossa, mutta valitettavasti haasteen muodossa, sitten kun niitä saa taas julkaista.
Jollei sitten mene hermo, kun joku päättää alkaa purnaamaan taas liian pahoista purkeista :twisted:

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Pe 19.06.2015 10:52

1jone kirjoitti: pekka h
Pekka H
Fortuna Favet Fortibus

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja JPardain » Pe 19.06.2015 12:04

Siis niinku ihan hirveetä. Sitten on niitä, jotka laittaa jumalattoman rimpsun löytöjään joka lokkaukseen. Jos sellainen ilmestyy kätkööni, niin lähtee alta sekunnin roskikseen. Nih !

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja JPardain » Pe 19.06.2015 12:10

Ja ja ja haastekätköt on siis ihan oikeesti syvältä, kun minä en niitä pysty hakemaan, kun minä asun niin syrjässä, eikä ole varaa matkustaa, eikä osaa ratkoa mystejä, eikä laskutaito riitä multeihin ja traditkin on vaikeeta. Munzeet ei onnistu, kun ei oo älykännykkää ja Ingress haisee, kun siinä pitää liikkua ja pitää vara-akkua taskussa ja kun ei oo sitä älykännykkää...

Avatar
vigi79
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 27.07.2012 11:05

Re: Missä on tarkastajien moraali?

Viesti Kirjoittaja vigi79 » Pe 19.06.2015 17:46

Hmm. Jotain yhteneväisyyksiä seuraavan kanssa. Riitäisiköhän tämä valittaminen? Väärin kärköilty ja väärin julkaistu jne.

https://www.youtube.com/watch?v=OukizIivVqA&app=desktop

Hauskaa juhannusta.
WARNING: May contain traces of nuts

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”