FTF löytö

Yleistä keskustelua kätköilystä
ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

FTF löytö

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Ma 17.08.2015 20:03

Voisiko joku valaista tietämätöntä tässä asiassa.

Miksi jotkut lokkaavat ftf löydön vain ensin notena, eikä suoraan löytönä.

Jos löydön lokkaa heti normaalisti eikä notena niin silloin mahdollisesti kätköä seuraavat Ftf hunttaajat saavat tiedon että ftf löytö on mennyt.

Samalla tavallahan lokkausta voi editoida jälkikäteen on se sitten tehty foundit tai note systeemillä, jälkimmäisestä ei vain tule kätköä seuraaville mitään ilmoitusta löydöstä.

mutta varmaan viisammat valistavat minua noten käyttötarkoituksesta Ftf löytöjen yhteydessä.

Unipipot
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 26.12.2014 10:32

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja Unipipot » Ma 17.08.2015 20:10

Kaiketi sen idea on juuri nopeasti kertoa muille, että ftf on mennyt eikä enää tarvitse kilpailla ja ajaa ylinopeutta paikalle muita vaarantaen (eihän kukaan muutenkaan niin tee, eihän?). Note tulee myös ilmoituksena sähköpostiin, jos on kätkön laittanut seurantalistalle. Toki found it -merkintää voisi käyttää ihan yhtä hyvin, mutta ajatus taitaa olla, että se "kunnon loggaus" tehdään sillä, koska esim kätkön omistajalle ei tule muokatusta tekstistä mitään uutta sähköpostia, jos loggauksessa jotain sellaista tietoa on...

ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Ma 17.08.2015 20:24

Unipipot kirjoitti:Kaiketi sen idea on juuri nopeasti kertoa muille, että ftf on mennyt eikä enää tarvitse kilpailla ja ajaa ylinopeutta paikalle muita vaarantaen (eihän kukaan muutenkaan niin tee, eihän?). Note tulee myös ilmoituksena sähköpostiin, jos on kätkön laittanut seurantalistalle. Toki found it -merkintää voisi käyttää ihan yhtä hyvin, mutta ajatus taitaa olla, että se "kunnon loggaus" tehdään sillä, koska esim kätkön omistajalle ei tule muokatusta tekstistä mitään uutta sähköpostia, jos loggauksessa jotain sellaista tietoa on...
Ok, tämähän selvensi asiaa. muistelen vai että minulle ei ainakaan ole tullut ilmoitusta jos joku on kirjoittanut noten kätkölle joka on seurannassa. voihan toki olla että sähköposti viesti ei ole vain kulkeutunut minulle asti. :-)

Unipipot
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 26.12.2014 10:32

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja Unipipot » Ma 17.08.2015 20:31

Sähköpostikansiosta löytyi vielä vahvistus asiaan; kyllä notestakin on tullut sähköpostia kun kätkö on seurantalistalla.

ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Ma 17.08.2015 20:33

Unipipot kirjoitti:Sähköpostikansiosta löytyi vielä vahvistus asiaan; kyllä notestakin on tullut sähköpostia kun kätkö on seurantalistalla.
Kiitos infosta..

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Ti 18.08.2015 15:55

Note tosin ei muuta geocache.fi:n etusivulla kätkön taustaa keltaisesta valkoiseksi. Tämän takia itse merkkaan FTF:t aina löytölogilla, johon kirjoitan, että pidempi logi myöhemmin. Omistaja saa sitten kyttäillä, jos kiinnostaa, milloin olen päättänyt jaksaa raapustella. :mrgreen:
Jeejee!

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ti 18.08.2015 16:49

Siinä on myös se pointti, että jos FTF ei ole päivän ensimmäinen löytö, niin löydöt menevät väärään järjestykseen, jos laittaa "found it" ennen kuin on ehtinyt muita kirjaamaan.

tallbacka
Viestit: 3
Liittynyt: To 15.05.2014 21:30

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja tallbacka » Ti 18.08.2015 18:04

En tiedä onko sattumaa mutta itse eilen loggasin noten, kun purkin näin mutta en found it, koska nimi ei ollut kirjassa vielä. Tällä ajattelin, että jos joku tulee hunttiin sata lasissa, niin saisi tiedon että kohta on ftf mennyt ja kaasujalkaa voisi hellittää tai suunnata toisaalle.

keijoran
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 06.01.2010 14:04

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja keijoran » Ti 18.08.2015 18:15

Black_Island kirjoitti:Siinä on myös se pointti, että jos FTF ei ole päivän ensimmäinen löytö, niin löydöt menevät väärään järjestykseen, jos laittaa "found it" ennen kuin on ehtinyt muita kirjaamaan.
Samasta syystä joskus Notena. jos olen jo ehtinyt kerätä purkkeja ja häly osuu sopivasti, niin kulkusuuntahan vaihtuu hetkessä. Useimmiten loggaan suoraan online, mutta joskus puhelimessa ei ole kauheasti virtaa, ja vaikkapa parinkymmenen purkin kierroksen loppupuolelle osuu FTF, niin ehdottomasti vain notena. Koska It's all about the numbers.
Mä katsoin jo sieltä!

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Ti 18.08.2015 18:19

tallbacka kirjoitti:En tiedä onko sattumaa mutta itse eilen loggasin noten, kun purkin näin mutta en found it, koska nimi ei ollut kirjassa vielä. Tällä ajattelin, että jos joku tulee hunttiin sata lasissa, niin saisi tiedon että kohta on ftf mennyt ja kaasujalkaa voisi hellittää tai suunnata toisaalle.
Nyt en ymmärrä.... Miksi pitää 'logata note', jos ei ole mitään logannut?? :shock:

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Ti 18.08.2015 20:02

keijoran kirjoitti:
Black_Island kirjoitti:Siinä on myös se pointti, että jos FTF ei ole päivän ensimmäinen löytö, niin löydöt menevät väärään järjestykseen, jos laittaa "found it" ennen kuin on ehtinyt muita kirjaamaan.
Samasta syystä joskus Notena. jos olen jo ehtinyt kerätä purkkeja ja häly osuu sopivasti, niin kulkusuuntahan vaihtuu hetkessä. Useimmiten loggaan suoraan online, mutta joskus puhelimessa ei ole kauheasti virtaa, ja vaikkapa parinkymmenen purkin kierroksen loppupuolelle osuu FTF, niin ehdottomasti vain notena. Koska It's all about the numbers.
Itsekin kuvittelin aluksi näin, mutta todellisuudessa tuossa ei ole mitään perää. FTF-found it -loggauksen voi poistella samalla kun loggaa saman kätkön myöhemmin uudelleen (kronologisesti oikeaan paikkaan) ja näin menevät löydöt ihan oikeaan järjestykseen ja toisaalta saadaan se keltainen täppäkin pois gc.fi:stä. Ainoa haittapuoli on se, että gc.fi:in jää tuplaloggaus, mutta senkin voi korjata manuaalisesti tai anaa korjautua ajan myötä. ;)

tavi2
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 24.12.2008 11:03

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja tavi2 » Ti 18.08.2015 23:47

:shock: Mistään mitään tietämättömänä ja vähäisen kokemuksen omaavana luulisin oikean tavan loggailla löydetyt kätköt ainoastaan ja vain Found It- merkinnällä. Jos purkkia ei ole löytänyt, on oikea merkintä Didn't found it. Kun taas ilmoittaessa ottaneensa kulkevaisen mukaan tai esim. tiputtaneensa sellaisen kätköön, on write note paikallaan.
Sillä, onko löytö FTF, STF, TTF,FTF,FTF,STF,STF,ETF,NTF,TTF vai joku muu, ei ole mitään merkitystä siihen merkintään, mikä löydetyn kätkön loggaukseen kirjoitetaan.
Että niih...

v v a m team
Viestit: 54
Liittynyt: To 11.08.2011 16:55

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja v v a m team » Ke 19.08.2015 0:56

jomadaFIN kirjoitti:Itsekin kuvittelin aluksi näin, mutta todellisuudessa tuossa ei ole mitään perää. FTF-found it -loggauksen voi poistella samalla kun loggaa saman kätkön myöhemmin uudelleen (kronologisesti oikeaan paikkaan) ja näin menevät löydöt ihan oikeaan järjestykseen ja toisaalta saadaan se keltainen täppäkin pois gc.fi:stä. Ainoa haittapuoli on se, että gc.fi:in jää tuplaloggaus, mutta senkin voi korjata manuaalisesti tai anaa korjautua ajan myötä. ;)
tavi2 kirjoitti::shock: Mistään mitään tietämättömänä ja vähäisen kokemuksen omaavana luulisin oikean tavan loggailla löydetyt kätköt ainoastaan ja vain Found It- merkinnällä. Jos purkkia ei ole löytänyt, on oikea merkintä Didn't found it. Kun taas ilmoittaessa ottaneensa kulkevaisen mukaan tai esim. tiputtaneensa sellaisen kätköön, on write note paikallaan.
Sillä, onko löytö FTF, STF, TTF,FTF,FTF,STF,STF,ETF,NTF,TTF vai joku muu, ei ole mitään merkitystä siihen merkintään, mikä löydetyn kätkön loggaukseen kirjoitetaan.
Että niih...
Vielä tietämättömämpänä ja kokemattomampana taidan siirtyä käytäntöön, jossa loggaan ensilöydötkin sitten vasta joskus tulevana vuonna tuohikuussa, kun nettiloggauksissa ehtii, kulloisenkin löytösuman jälkeen. Koska eihän sillä FTF:llä ole sen kummempaa merkitystä ja kun ei noteakaan saa laittaa ja kun löytö=nimi lokikirjassa, niin mitäs merkitystä sillä on milloin siitä nettiin tietoa laittelee. Niih...

ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Ke 19.08.2015 8:29

Nythän tämä lähtee ihan lapasesta, itse vain ihmettelin kun minulle ei ollut tullut notesta ilmoitusta vaikka kätkö oli seurannassa. ilmesesti tässä tapauksessa oli vain kyse siitä että sähköposti oli hävinnyt bitti avaruuteen.

En kovin useasti edes laita kätköjä seurantaan, niin luulin että noteista ei tule edes ilmoitusta.

kukin lokatkoot minun puolestani niinkuin parhaaksi näkee. Toki varmaan FTf hunttaajien mielestä olisi paras että purkin löytö lokattaisiin edes jotenkin mahdollisiman nopeasti, eikö.?

markokh
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 05.06.2009 20:24

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja markokh » Ke 19.08.2015 8:29

Henkilökohtaisesti olen luopunut näistä ftf vouhotuksista kun aina jonkun mielen siinä saa pahotettu. Monelle kätkölle olisi ilman ponnistelujakin kerennyt ekaksi mutta olen odottanut että joku käy sen himoitsemansa kruunun sieltä noukkimassa, muutama "työtapaturma" on sattunut menneen vuoden aikana mutta onneksi en ole ollut yksin liikenteessä. On tullut vastaan tapauksia kun ftf:n hakija ei ole samalla sekunnilla tai edes minuutilla lokannut nettiin niin joillain menee herneet syvälle hengitys elimiin. Minä en ainakaan ala lokkailemaan heti paikan päältä jos se ei riitä että kotoota koneen ääreltä lokkaa sitten se ei riitä ja eikä se ole minun ongelma. Käsitystäni muutan (ehkä) sitten jos suuri sammakko näin säätää että ftf löytö pitää lokata samantien.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 19.08.2015 8:49

Nykyään melkein kaikilla on älykännykät ja niissä geokätköilysofta. Helppo lokata lyhyesti paikanpäällä "FTF lisää myöhemmin" ja sitten kotona myöhemmin lisää logiin enemmän "kerrontaa".

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ke 19.08.2015 13:18

markokh kirjoitti:Henkilökohtaisesti olen luopunut näistä ftf vouhotuksista kun aina jonkun mielen siinä saa pahotettu.................. Minä en ainakaan ala lokkailemaan heti paikan päältä jos se ei riitä että kotoota koneen ääreltä lokkaa sitten se ei riitä ja eikä se ole minun ongelma. Käsitystäni muutan (ehkä) sitten jos suuri sammakko näin säätää että ftf löytö pitää lokata samantien.
Niin luovuin minäkin, sillä kateus se on sellainen voima ettei sitä taida kateelliset henkilöt itse nähdä. On tämän hulluuden lopettamiseen kyllä muitakin syitä.

En edelleenkään ole huomannut miten ensilöytäjä on parempi kuin tuhannes löydön tekijä jollain kätköllä. Edelleen sellainen kulttuuri jyllää ja aina vaan uudet sukupolvet saadaan siihen harhaan sumutettua. Jotkut jaksavat leuhottaa koko egonsa voimalla ensilöytöjen määriä tai paikkakuntia.

Ja sokerina pohjalla; Suuri Sammakko ei edes tunnusta koko FTF-merkintää. Se ei todellakaan kuulu kätköilyn alkuperäiseen eikä nykyiseen viralliseen etikettiin ja tilastointiin.

Ei siinä mitään, antaa vaan vouhkaajien kaahottaa. Minä nauran itsekseni, kun kuulen ylinopeussakoista ja muista järjettömyyksistä (öiden valvominen ratkomisen vuoksi, lasten itkeminen kätköllä kun ei ala löytyä, mutta silti ftf on vielä hakematta jne, jne) tällaisen täysin merkityksettömän asian vuoksi.
Nil volentibus arduum.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 19.08.2015 13:52

Tuossa on vielä sellainen hyvä pointti, että sen jälkeen kun FTF on jo mennyt niin kätkökin löytyy paremmin. Kun suuntaa oletetulle kätköpaikalle niin ei tarvitse enää kuin seurata jälkiä suoraan kätkölle. Jäljethän ovat monasti samanlaisia kuin paikalla olisi pyörinyt raivostunut norsulauma. :mrgreen:

Avatar
Suhina
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 27.08.2014 10:17

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja Suhina » Ke 19.08.2015 14:00

Juu liikaa vaivaa yrittää etsiä ensimmäisenä, enpä aio koskaan yrittää hunttia. Nimpal helpompaa on painella parin viikon päästa paikalle selvää geopolkua pitkin :D
Suhina :?: - ihan metsässä

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: FTF löytö

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 19.08.2015 14:17

Geovius kirjoitti:Jäljethän ovat monasti samanlaisia kuin paikalla olisi pyörinyt raivostunut norsulauma. :mrgreen:
Jäljet ovat monasti samanlaisia kuin paikalla olisi käynyt usea kätköilijä. Ihan sama onko kyseessä ollut ftf-huntti vai myöhemmin paikalla käyneet.

Hämeen megan vieressä on yksi öörtti. Kun siellä mäellä (sammalten peittämiä kiviä) oli käynyt megallinen väkeä (joka ei edes etsinyt yhtään mitään) niin sen kyllä huomasi jäljistä. Pelkkä kulkeminen riitti.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”