Reissaajan mukaan "rompetta"?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Wolf 82
Viestit: 14
Liittynyt: Su 22.06.2008 18:03

Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja Wolf 82 » Ma 07.07.2008 0:02

Sellaista tässä ihmettelen, että mistä ajatus siitä tulee, että TB:n mukaan täytyy liittää jokin esine. Onhan se toki mukavaa kun siinä joku TB:n nimeen viittaava juttu killuu, mutta eihän tuo pakollista ole. Itse olen laittanut kaksi TB:tä matkaan, eikä kummassakaan mitään roiku. Eivätpä ne kyllä vielä ole kenenkään mukaan tarttuneetkaan :( . Itse aiemmin löytämäni ja eteenpäin laittamani TB:t eivät kantaneet mukanaan mitään ylimääräistä, joten en osannut oikein itsekkään sitten mitään omiin reissaajiin laittaa. Toisekseen pareminhan nuo purkkeihin mahtuvat kun niissä ei mitään roiku.
GC.com sivustolla ei myöskääm TB FAQ:ssa ollut asiasta mainintaa, kun sitä tutkiskelin. Matkaan laittamani TB:t ovat loggausten perusteella juuri esineiden puutumisen takia jääneet purkkeihin.
Myönnän etten ole vielä kirjoittanut TB:n kuvaukseen mainintaa ettei siinä kuulukkaan mitään olla mukana, mutta lukevatko kaikki kuvaukset jo ennen kätkölle menoa?

ALe76
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 07.07.2008 7:21

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja ALe76 » Ma 07.07.2008 7:27

Itse olen törmännyt aina sellaisiin TB:n joissa on aina ollut jotain rompetta mukana. Nyt kun luin sinun/teidän viestinne niin rupesin ajattelemaan asiaa eri tavalla. Miksi siinä pitäisi roikkua jotain...Itse törmäsin sinun nimikkö TB:n ja luulin että joku on irroittanut rompeeta laatasta ja rompe lähtenyt vaihtarina eteenpäin, siksi en siirtänyt sitä. Toisaalta voisihan siitä olla jotain merkintää TB:n kuvauksessa että siinä on virtuaalinen rompe... :wink:

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 07.07.2008 7:45

heh, itselleni (ja monelle muullekin) on varmaan tullut vastaan ainakin tällainen, johon jokaisen olisi pitänyt vielä lisätä joku tavara :lol: Kun se kulki kätköjeni läpi syyskuussa 2007 siinä oli kolmattakymmentä rojua mukana ja painoa toista kiloa... Noiden ongelma on lähinnä, että lopulta ne ei mahdu edes regular-kokoisiin kätköihin :roll:

Mutta vakavasti puhuen: On ihan sympaattista, että tb:n mukana kulkee joku maskotti. Käytännön kokemuksesta voin sanoa, että ei kannata laittaa 1) isoa 2) pehmolelua. Noilla jälkimmäisillä on taipumus vettyä, homehtua yms. ikävää. Kyllä minä mukaani mieluummin nappaan jonkun pienen ja selkeän reissaajan kun kahdessa minigripissä uivan epämääräisen karvaturrin, näin se vaan menee.
Onko muuten nimesi jo täällä?

slassu
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 21.01.2008 11:58

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja slassu » Ma 07.07.2008 8:47

Karvaturreista tuli mieleen lisäksi se että minä en ainakaan roudaa ulkomaille ainuttakaan bugia jonka sisälle on mahdollista piilottaa jotain. Ei liiemmin kiinnosta etäinen mahdollisuuskaan joutua selittelemään rajalla että "tämä maskotti jonka hauvanne merkkasi ei oikeasti olekaan minun".

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Ma 07.07.2008 9:18

Minulla joskus ostamani TB:t makaavat edelleen kirjekuoressaan, kun en ole ensimmäisen, jo matkallaan hukkuneen, jälkeen keksinyt mitään mukaankiinnitettävää. Täysin tyhjääkään en halua laittaa menemään, kun en itsekään sellaisen löytämisestä kovin perustaisi.

Pitänee inventoida avaimenperät yms. sopivat pikkutavarat. Edit: Ei löytynyt avaimenperistä sopivaa :(
Viimeksi muokannut KariM1, Ma 07.07.2008 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja teameimi » Ma 07.07.2008 10:14

Kun useimmissa travelbugeissa on mukana jokin esine (itseasiassa niinkin yleisesti, etten muista vielä nähneeni yhtään itsekseen matkannutta travel-bug lätkää), niin luulen että itselläni olisi voinut käydä niin etten olisi sitä lätkää ottanut mukaan siksi että olisin olettanut että siihen liittyvä esine on jossain hukassa enkä olisi halunnut asiaa enempää hämmenttää. "Ehkä edellinen kätköllä kävi jä on ottanut sen ja lätkä on irronnut?

Toisekseen, bugia on omasta mielestäni huomattavasti isompi kannuste liikuttaa, jos sillä on jokin tehtävä - muutoin se jää pitkälti tilastomerkinnäksi. Ihan hyvä idea on jo lätkään liittyvällä killuttimella ja mahdollisesti laminoidulla paperilapulla kertoa/antaa vihjeitä tuosta tehtävästä että tietää ottaako vaiko jättääkö - kun useimmiten ainakaan itselläni ei kätköpaikalla tule surfattua ja katsottua että mitä bugi haluaa.

Toisaalta, ihan kiva bugi-idea voisi olla esim. "TB Nudist", joka haluaa vierailla nudistirannoilla ja siksi liikkuu alastonna....
vakavasti puhuen, ehkä hyvä idea voisi olla laittaa mukaan joko tehtävän kuvauslappu tai pieni esine - se ihan varmasti lisää todennäköisyyttä että bugi tarttuu kätköstä mukaan.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 07.07.2008 11:49

Olen tilaamassa muutamia TB:itä ja ideana on laittaa muistitikku tb:n perään, johon porukka voisi laittaa haluamiaan tiedostoja. Lähinnä videoita ja kuvia, mutta kuinka moni uskaltaa sellaisen tikun tökätä koneensa aukkoon? Sitä mietin vaan...
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 07.07.2008 12:23

Tonny0909 kirjoitti:Olen tilaamassa muutamia TB:itä ja ideana on laittaa muistitikku tb:n perään, johon porukka voisi laittaa haluamiaan tiedostoja. Lähinnä videoita ja kuvia, mutta kuinka moni uskaltaa sellaisen tikun tökätä koneensa aukkoon? Sitä mietin vaan...
Tuonlainen TB on jo olemassa ja kiertää pääkaupunkiseudulla, ja sitä on kyllä moni siirtänyt. Muistitikulla on myös loki, johon voi kirjoittaa jotain. Paljon nimiä näytti tikkulokissa olevan, joten kyllä aika moni on riittävän uskalias...

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ma 07.07.2008 12:31

Tonny0909 kirjoitti:Olen tilaamassa muutamia TB:itä ja ideana on laittaa muistitikku tb:n perään, johon porukka voisi laittaa haluamiaan tiedostoja. Lähinnä videoita ja kuvia, mutta kuinka moni uskaltaa sellaisen tikun tökätä koneensa aukkoon? Sitä mietin vaan...
Olen tätä itsekin miettinyt ja itse en taida uskaltaa. Luin tuossa taannoin artikkelin jossa kerrottiin että helpoin tapa levittää viruksia esim firmoihin, on jättää flash vaikka parkkipaikalle ja odottaa uteliasta työntekijää. Mutta jos tämän TB:n toteutat ja se sattuu minun käsiini, niin mielelläni laitan sinne jotain kivaa vaikka sinun koneellasi =).

Tulee myös mieleen tietosuojajutut noin henkilökohtaisella tasolla. Joku herkkähipiäinen saattaa oikeasti loukkaantua jos joku laittaa vaikka kuvan jossa on ihmisiä jotka eivät tiedä olevansa kuvassa joka kiertää ehkä sadoissa tietokoneissa. Aina joku voi käyttää myös tietoja tai kuvia väärinkin.
-Noyboy-
serial cacher

Pike4
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 01.02.2008 17:54

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja Pike4 » Ma 07.07.2008 13:25

Tonny0909 kirjoitti:Olen tilaamassa muutamia TB:itä ja ideana on laittaa muistitikku tb:n perään, johon porukka voisi laittaa haluamiaan tiedostoja. Lähinnä videoita ja kuvia, mutta kuinka moni uskaltaa sellaisen tikun tökätä koneensa aukkoon? Sitä mietin vaan...
Olemme lähettäneet tuollaisen TB:n matkaan ajatuksella, että se kiertäisi maailman ympäri puolestamme. Se on TB121dp, Pike4 and KoskenPilotti´s Micro Memory #.

Vähän takkuista on matka ollut.
- Ensimmäinen reissaaja hävisi jo Suomen länsirannikolla.
- Toinen, copy-lapulla varustettu muistitikku pääsi uuden kätköilijän mukana Saksaan. Kun hänellä ei ollut GPS:ää, hän ei löytänyt riittävän isoa kätköä, johon reissaaja olisi mahtunut. Niinpä hän lähetti reissaajan pyynnöstäni etanapostissa Suomeen.
- Seuraava liikkeellelähtö näytti lupaavalta. TB meni Madeiralle ja sieltä Tsekkiin.
- Tsekissä oli joku ottanut reissaajasta muistitikun itselleen, vaikka ne maksavat Tsekissä kuulemma vain muutaman euron. Ystävällinen kätköilijä liitti reissaajaan pienen nallen.
- Tsekkiläisessä kätköilytapaamisessa olivat mukana erillisinä TB-läpyskä laminoidun tiedotteen ja nallen kanssa sekä muistitikku, joka oli olevinaan meidän lähettämämme reissaava tikku. Mielenkiintoista on, että tuo muistitikku EI OLLUT lähettämämme.
- Monien viestien jälkeen on osat saatettu yhteen. Tuohon uuteen muistitikkuun on tallennettu alkuperäisen tikun saateviesti.

Mukavinta tässä koko jutussa (kaikista harmeista huolimatta) on ollut huomata, että aitoa auttamisen mieltä löytyy. Nyt toivon, että reissaaja pääsisi lopun matkaa maapallon ympäri turvallisesti. :D

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja VHI » Ma 07.07.2008 17:49

Näyttäisi vähän siltä, että mitään lasten leluksi sopivaa ei välttämättä kannattaisi laittaa travelbugiksi, sillä sellaisilla näyttäisi olevan ikävä tapa kadota ainakin täällä itäisessä Suomessa. Täältä on viime aikoina kadonnut mm. Karvis-aiheinen MaxxyJR Savonlinnan Ruunavuoren kätköstä sekä pikkuinen nalle Little Koko Varkauden Village of Flintstones -kätköstä vain pari esimerkkiä mainitakseni. Nämä esimerkit ovat sellaisista kätköistä, joita jästit tuskin ovat löytäneet.
There's always a cache somewhere

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja teameimi » Ma 07.07.2008 19:00

Joo, ei kätköjärjestelmä toki mikään posti ole, mutta oma kokemuksemme on että kätköilijät ovat erittäin reilua ja auttavaista porukkaa. Toki aina kun jonkin tavaran travel bugiksi laittaa ottaa tietoisen riskin siitä kyseinen esine katoaa lopullisesti. Kuitenkin, esimerkiksi meidän ihan aidosta hopeasta tehty lintumme Ursula (ei toki silti mikään arvokoru) on matkannut jo lähes neljä vuotta onnellisten tähtien alla. Välillä se on ollut kuukaudenkin jollakin, mutta sitten taas jatkanut matkaa - joka kerta kun se palaa reissuun olemme yhtä yllättyneitä että eikö se vieläkään kadonnut. Oletimme, että sen olisi jo saanut käsiinsä joku jolla on sille parempaa käyttöä kuin purkeista toisiin matkustaminen :)

Kaikenkaikkiaan noin 30% lähettämistämme travel bugeista on kadonnut yhteensä näiden neljän vuoden aikana. Minusta se on aika vähän ja uskon ja toivon että pysyy sellaisena jatkossakin.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Reissaajan mukaan "rompetta"?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 07.07.2008 21:07

Jep. Mulla kun sattuu olemaan tuollainen ikivanha 64Mb:n tikku, jonka ajattelin laittaa. Juurikin siksi, että jos kätköilijä ei satu olemaan tekniikan museossa töissä, niin hänellä ei todennäköisesti ole mitään mielenkiintoa ottaa sitä itselleen. Siihen kuitenkin mahtuu kuvia jonkin verran, varsinkin jos jaksaa hieman nähdä vaivaa niiden eteen. (Yleensä kuvatiedoston koko puoliintuu, kun sen avaa esim. Paint shopilla ja tallentaa uudelleen muutoksia tekemättä.)

Ideana oli myös se, että laitan tikun mukaan oman s-postiosoitteeni, jotta halukkaat kätköilijät voisivat lähettää tikussa olevia kuvia minulle.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”