Mietteitä kätköilystä

Yleistä keskustelua kätköilystä
eevertti
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 24.10.2016 17:58

Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja eevertti » Pe 28.10.2016 17:30

Olen nyt geokätköillyt hiukan yli vuoden ja olen kokenut harrastuksen tosi mukavaksi. Nyt ajattelin laittaa muutaman rivin joistain asioista, joita olen pohdiskellut ja joista olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteitä. Nämä eivät ole missään tärkeysjärjestyksessä, Näistä ei myöskään kannata kenenkään ottaa pulttia. 8)

- Kulkijoiden (TB) dippaaminen: Olen ymmärtänyt, että kulkijan omistaja halutaan TB:n kulkevan mahdollisimman pitkän matkan rajaamattomalla tai tietyllä rajatulla alueella. Tämähän on ok, mutta miksiköhän moni dippaa niitä ihan läheisilläkin kätköillä jopa usean päivän /viikon ajan, vaikka TB ei olisi lainkaan edes mukan ko. kätköillä. Tämä dippaushan voidaan tehdä ihan vaan tietokoneella kätköilijän logikertomuksien teon yhteydessä. Itse olen ymmärtänyt, että kulkijoiden halutaan kulkevan pidepiä matkoja eikä vain yhdellä pienellä alueella.
Sinänsä tällä dippaamisella ei ole minulle muuten merkitystä paitsi silloin, kun kulkija kuljettaa jotain koodinpätkää, avainta tms., joka on välttämätön jonkin toisen kätkön paikan selvittämiseksi. On ikävää, kun ei tällaiseen kulkijaan pääse mitenkään kiinni kätköilijän pitäessä sitä hallussaan kauankin, pahimmillaan jopa 3 kuukautta. Laitoinkin tässä tapauksessa ko. kätköilijälle viestiä asiasta ja heti seuraavana päivänä TB oli jätetty kätköön.

- Joskus minua on hiukan harmittanut myös se, kun jonkin mystin ratkaisemiseksi tarvittava tieto on tietyssä TB:ssä, joka on sitten jätettykin johonkin toiseen mysteerikätköön. Jos en sitten osaakaan ratkaista juuri sitä mysteeriä, jossa ko. TB on, ei tällöin pysty ratkaisemaan sitä alkuperäistäkään mysteeriä. Eli minun toiveeni on, että tällaiset kulkijat jätettäisiin ainoastaan tradikätköihin.

- Mysteerikätköjä ei mielestäni pitäisi laittaa myöskään mihinkään erikoistaitoja/-välineitä vaativaan paikkaan (korkealle puuhun, kallionkielekkeelle, saareen, jne. ). Harmittaa, kun on ratkaissut vaikean mystin ja sitten osoittautuu, että kätkölle pääsy vaatii erityistaitoja/-välineitä. No yleensähän näistä on ilmoitettu atribuuteissa mutta kuitenkin.

- Geokolikot: En ole oikein päässyt jyvälle, miksi/miten geokolikot liittyvät geokätkentään. En ole törmännyt yhteenkään kolikkoon millään kätköllä. Olen nähnyt niitä ainoastaan yleisissä miiteissä, joissa kätköttäjät ovat niitä esitelleet. Komeitahan ne toki ovat, mutta jotenkin rinnastaisin niiden keräämisen enemmän postimerkkien tms. keräilyyn kuin geokätköilyyn.

- FTF eli ensilöytö: Itse en ole aikonut ryhtyä FTF-metsästäjäksi. Mutta lukiessani uusien kätköjen lokikertomuksia olen todennut, että usein varsinainen ensilöytäjä tai ensilöytäjät jäävät odottelemaan muita hunttereita ennen kuin palauttavat uuden kätkön piiloonsa. Toisin sanoen moni paikalle tullut hunttaaja merkitsee itselleen ihan ”ilmaiseksi” FTF-merkinnän, vaikka ei ole osallistunut koko kätkön etsimiseen. En heitä osaa oikein mitenkään kutsua ensilöytäjäksi. No tämähän on tietenkin varsinaiselta ensilöytäjältä hyvin ystävällistä ja myös yhteishengen luomista eli ei siinä siis mitään pahaa ole. Itse tosin en osaisi ottaa kunniaa FTF:stä, mikäli itse ilmestyisin paikalle löydän jo tapahduttua. ;o)

- Suomessa pitäisi jokaisessa kätkökuvauksessa käyttää aina talviatribuuttia.

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja Zergei » Pe 28.10.2016 18:04

Terve eevertti!
eevertti kirjoitti:- Joskus minua on hiukan harmittanut myös se, kun jonkin mystin ratkaisemiseksi tarvittava tieto on tietyssä TB:ssä, joka on sitten jätettykin johonkin toiseen mysteerikätköön. Jos en sitten osaakaan ratkaista juuri sitä mysteeriä, jossa ko. TB on, ei tällöin pysty ratkaisemaan sitä alkuperäistäkään mysteeriä. Eli minun toiveeni on, että tällaiset kulkijat jätettäisiin ainoastaan tradikätköihin.
Tällaisissa tapauksissa on ihan ok ottaa yhteyttä aikaisempiin paikallisiin kätköllä kävijöihin joko viestillä tai miitissä ja kysyä, voisivatko he siirtää TB:n helpommin saataville. Kyllä useimmat mielellään auttavat, tai sitten jakavat vinkkejä mysteerin ratkaisuun. Myös moni kätkön omistaja kyllä auliisti antaa lisävinkkiä kun vain rohkeasti kysyy. :)

Talvilöydettävyys on joskus määrittelemättömissä - esimerkiksi kätkö voi olla jossain sillan kaiteessa tai rakenteessa niin korkealla että se ei peity hankeen, mutta sitten tuleekin lumiaura joka tuuppaa metrisen penkan kätkön päälle. Samoin on mahdoton kesällä arvioida että miltä joku kalliorinne näyttää talviaikaan, vaikka kohta olisi sellainen ettei siihen lunta pääse kertymään niin paikalle voikin kasvaa jääseinämä. Toisaalta olen monta ei-talvilöydettäväksi merkittyä kätköä löytänyt helposti, kun kätkön kolo ei olekaan peittynyt lumeen vaikka ympärillä olisikin kunnon nietokset. Eli ei se ihan niin selkeätä ole, kun talvikin on laaja ajanjakso jonka aikana olosuhteet voivat muuttua rajustikin. Muuten kyllä pyrkisin käyttämään niitä, tai sitten sanallisesti kertomaan kannattaako paikalle talvella raahautua.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Pe 28.10.2016 18:13

eevertti kirjoitti:Geokolikot: En ole oikein päässyt jyvälle, miksi/miten geokolikot liittyvät geokätkentään. En ole törmännyt yhteenkään kolikkoon millään kätköllä. Olen nähnyt niitä ainoastaan yleisissä miiteissä, joissa kätköttäjät ovat niitä esitelleet. Komeitahan ne toki ovat, mutta jotenkin rinnastaisin niiden keräämisen enemmän postimerkkien tms. keräilyyn kuin geokätköilyyn.
Alkujaan kolikoiden tarkoitus oli kiertää kätköstä toiseen sen takia niissä on seuranta koodi ja ikoni. Mutta koska nykyään kolikot tuppaavat katoamaan kätköistä, niin tämän takia harva enää viitsii laittaa 15€ kolikkoa liikenteeseen kun se kuitenkin tuppaa häviämään melkeimpä heti, tämän takia moni mieluummin esittelee kolikoitaan miiteissä.
eevertti kirjoitti:mutta jotenkin rinnastaisin niiden keräämisen enemmän postimerkkien tms. keräilyyn kuin geokätköilyyn.
Kyllä ne geokolikot liittyy erottamattomana osana kätköilyyn. Me geokolikoiden keräilijät olemme kätköilyn oma outo alalaji jota voi ymmärtää vain toinen intohimoisesti kolikkoihin suhtautuva keräilijä :D
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 419
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Pe 28.10.2016 18:28

eevertti kirjoitti:kätköilijän pitäessä sitä hallussaan kauankin, pahimmillaan jopa 3 kuukautta. Laitoinkin tässä tapauksessa ko. kätköilijälle viestiä asiasta ja heti seuraavana päivänä TB oli jätetty kätköön.
Kyllä pitäisi periaatteessa pistää menemään ihan parin viikon sisällä.
eevertti kirjoitti: - Suomessa pitäisi jokaisessa kätkökuvauksessa käyttää aina talviatribuuttia.
Sen käyttö on perin kirjavaa, mutta niin on lumentulokin. Lumi kun tuppaa kasautumaan esimerkiksi muuria vasten. Sitten se purkki saattaa olla jäätyneenä koloonsa, vaikka kolo olisi korkeallakin. Kukapa tietää. Jotkut repivät purkin, vaikka se olisi kuinka jäässä, jotkut kaivavat sen hangen alta.
Kuva

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 28.10.2016 19:06

eevertti kirjoitti:Suomessa pitäisi jokaisessa kätkökuvauksessa käyttää aina talviatribuuttia.
Joskus se talviatribuutti olisi liian paljastava.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Pe 28.10.2016 19:38

finnranger kirjoitti:
eevertti kirjoitti:Suomessa pitäisi jokaisessa kätkökuvauksessa käyttää aina talviatribuuttia.
Joskus se talviatribuutti olisi liian paljastava.
Tuota noin, eikös niiden atribuuttien perimmäinen tarkoitus ole juuri auttaa kätkön etsinnässä ei vaikeuttaa sitä.
Fortuna Favet Fortibus

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 28.10.2016 19:42

Pekka H kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
eevertti kirjoitti:Suomessa pitäisi jokaisessa kätkökuvauksessa käyttää aina talviatribuuttia.
Joskus se talviatribuutti olisi liian paljastava.
Tuota noin, eikös niiden atribuuttien perimmäinen tarkoitus ole juuri auttaa kätkön etsinnässä ei vaikeuttaa sitä.
Siinä määrin kuin kätkön tekijä haluaa. Väärää tietoa ei saa antaa mutta kaikkea tietoa ei tarvitse antaa.

Neofytos
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 09.03.2007 15:39

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja Neofytos » Pe 28.10.2016 20:01

Itse en viitsi lähteä talvella lähteä hakemaan kätköä jolla ei ole ollenkaan talviatribuuttia. Omiin piilotettuihin sen pyrin laittamaan, kyllä sen kätkön voi piilottaa niikin että tuo atribuutti ei se paljastava tekijä ole, lumessa oleva polku paljastaa paljon enemmän. Itse toivoisin että ei talvilöydettävä atribuutilla sitä kätköä talvella haettaisi. Joskus kun lukee lokeja että kaivoin lumesta ja hakkasin irti jäästä, sitten kun käy tarkastuskirroksella paikalta löytyy murskaantunut purkki tai ei purkkia ollenkaan kun jästit ovat paikan tonkineet.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Pe 28.10.2016 20:33

Pekka H kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
eevertti kirjoitti:Suomessa pitäisi jokaisessa kätkökuvauksessa käyttää aina talviatribuuttia.
Joskus se talviatribuutti olisi liian paljastava.
Tuota noin, eikös niiden atribuuttien perimmäinen tarkoitus ole juuri auttaa kätkön etsinnässä ei vaikeuttaa sitä.
Ei kai sen tarkoitus ole helpottaa, eikä vaikeuttaa?
Eikö tarkoitus ole kertoa, milloin kätkö on haettavissa?
Toki siinä selviää onko purkki puussa , vai sen juurella mutta se ei liene 'normaalia' vihjettä kummempi tieto....

Itse, kun ajelen Suomea päästä päähän kaikkina vuodenaikoina, kaipaisin myös tuota atribuuttia.
Moni kätkö tulee ohitettua, kun ei viitsi lähteä kahlaamaan lumessa, vain todetakseen,
että lunta on purkin päällä, eikä ole mitään selvää kohtaa.
Toki olen nähnyt sellaisenkin, että kätkö oli merkitty talvilöydettäväksi ja se oli metrisessä kuusentaimessa, kymmenen samanlaisen keskellä!
Jokaisen kun ravisteli, niin löytyi kuiteskin.
Lunta oli maassa 10cm, joten kun oikea talvi tulee, mitään ei löydy.

Ja tsekkeri pitäisi olla JOKA MYSTISSÄ!!

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja Zergei » Pe 28.10.2016 21:19

tsahkali kirjoitti:Ja tsekkeri pitäisi olla JOKA MYSTISSÄ!!
Ja höpö höpö :wink:

v v a m team
Viestit: 54
Liittynyt: To 11.08.2011 16:55

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja v v a m team » La 29.10.2016 1:50

eevertti kirjoitti: - FTF eli ensilöytö: Itse en ole aikonut ryhtyä FTF-metsästäjäksi. Mutta lukiessani uusien kätköjen lokikertomuksia olen todennut, että usein varsinainen ensilöytäjä tai ensilöytäjät jäävät odottelemaan muita hunttereita ennen kuin palauttavat uuden kätkön piiloonsa. Toisin sanoen moni paikalle tullut hunttaaja merkitsee itselleen ihan ”ilmaiseksi” FTF-merkinnän, vaikka ei ole osallistunut koko kätkön etsimiseen. En heitä osaa oikein mitenkään kutsua ensilöytäjäksi. No tämähän on tietenkin varsinaiselta ensilöytäjältä hyvin ystävällistä ja myös yhteishengen luomista eli ei siinä siis mitään pahaa ole. Itse tosin en osaisi ottaa kunniaa FTF:stä, mikäli itse ilmestyisin paikalle löydän jo tapahduttua. ;o)
No niin. Se on tämä FTF-asia paljon mieliä painava, vaikka se ei olekaan mikään virallinen meriitti, ainakaan Groundspeakin mittapuiden mukaan ja useimmat FTF-metsästyksen problematiikasta huolestuneet aloittavat juuri kuten eeverttikin, tyylillä: "en ole itse niin FTF-löytöjen perässä...". Itse olen jollain tavoin tuohonkin hurahtanut, vaikken mikään pahimman luokan huntteri olekaan, Mutta jos purkki ilmestyy lähialueelle, niin lähdettävähän se melkein on.

Etenkin täällä pääkaupunkiseudulla FTF:n saaminen on useimmiten hätäistä hommaa, parhaimmillaan muutamassa minuutissa löytyvät purkit, kymmenen minuuttia julkaisusta ei ole mikään poikkeus. Myös muut lähialueen huntterit tulevat pian tutuiksi, eikä ainakaan minulle ole syntynyt mitään erityistä tarvetta olla heitä parempi, vaikka mukavaa keskinäistä kisailuakin esiintyy.

Koska marginaalit ovat pienet, jopa kymmenien sekuntien tai muutaman minuutin luokkaa, olen useimmiten ottanut tavakseni hiukan viivytellen kirjoitella tuota lokimerkintää ja palauttaa purkkia piiloonsa. Miksi näin? Ensinnäkin asian voisi ajatella analogiana tilanteeseen, jossa kätköä etsimäään on jo ehtinyt lukuisa joukko kätköilijöitä, mutta kätkö ei hankalan piilotuksen, epätarkkojen koordinaattien tai muun vastaavan syyn takia löydykään kovin nopeasti, ja FTF-porukka voi olla hajaantuneena usean sadan neliömetrin alueelle. Tällöin olisi mielestäni törkeää, että ensilöytäjä rustaisi nimimerkkinsä lokiin, piilottaisi kätkön ja ilmoittelisi vasta sitten lähistöllä oleville. Ei kiitos, normaali käytäntö on se, että ainakin kaikki paikalla löytöhetkellä olleet saavat merkitä itsensä ensilöytäjiksi. Helpon kätkön löytäminen tarkoista naateistaan ei vie kuin sekunteja, jolloin kilometrin tai satojen metrien päässä olevan kollegan voi jo ajatella olevan jo lähes nollapisteellä, vaikka tulo veisikin liikenteellisesti vielä minuutin.

Toisekseen, se, että ensilöytöä ehtii jakamaan joku toinenkin, ei ole meiltä pois millään tavalla. Tottakai, joku raja se on odottelullakin, mutta äärimmilleen viety yksilöllisyys vain korostaisi tämän kisailun mahdollisia epäterveitä piirteitä, ylinopeuksia tms. Jaettu ilo on paras ilo!

Kolmanneksi, lukeudun itse siihen kategoriaan kätköilijöitä, joiden mielestä jokainen voi harrastaa tätä lajia haluamallaan tavalla, tottakai virallisten (ts. Groundspeakin sääntöjen) puitteissa. Olenpa itsekin ehtinyt merkkaamaan nimeni FTF-sijalle vasta, kun purkki on jo kiertänyt ringissä huntteriporukan kesken. Olen myös merkkauttanut nimimerkkimme joillekin kätköille, joihin en vielä tänä päivänäkään pääsisi itse, toki kätköpaikalla mukana ollen. Kuitenkin, kuten kaikki tietävät, nimimerkki lokikirjassa on löytö, enkä minä noita siipeilyjä erityisesti häpeä.

On tottakai sen, jolla purkki ensimmäisenä on kädessään, tehtävä tehdä näitä arviointeja omalla kohdallaan siitä kuinka pitkään ja kuinka monta muuta löytäjää ensimmäiseen ruutuun saa nimensä kirjoittaa. Toisaalta, ei kannata liikaa pohdiskella sitäkään, onko se sitten väärin jos joku muukin siihen nimensä kirjoittaa, eikä siihen parin sentin päähän, ja loppujen lopuksi: mitä väliä sillä oikeastaan on?
Mielestäni on siis enemmänkin yhteisöllistä ja hauskaa jakaa harrastus myös FTF-hunteissa, eikä olla liian tiukalla pipolla liikenteessä tämänkään epävirallisen kisailun suhteen!

Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » La 29.10.2016 12:41

tsahkali kirjoitti: Ja tsekkeri pitäisi olla JOKA MYSTISSÄ!!
Ei tuokaan juttu ole ihan yksiselitteinen, kun joissain mysteereissä koko juttun idea, se "clou" on jipon oivaltaminen. Tällaisessa mysteerissä checkeri pilaa koko idean, minkä kätköttäjä haluaa esitellä. Niin hyvä kuin checkeri onkin, varsinkin joidenkin tulkinnanvaraisten tehtävien/laskujen kanssa, niin se mahdollistaa ratkaisun kalastamisen "brute force'lla" ymärtämättä kuitenkaan tehtävää.

Esimerkkinä vaikkapa eräs oma, matematiikka-aiheinen jemmani, josta checkeri pilaisi koko jipon: https://www.geocaching.com/geocache/GC3 ... a9f25b42e3

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja Zergei » La 29.10.2016 21:28

v v a m team kirjoitti:Mielestäni on siis enemmänkin yhteisöllistä ja hauskaa jakaa harrastus myös FTF-hunteissa, eikä olla liian tiukalla pipolla liikenteessä tämänkään epävirallisen kisailun suhteen!
En erityisemmin ole hunttailua harrastanut, mutta muutaman kerran on käynyt niin että oma kätköni on julkaistu silloin kun olen ollut lähimaisemissa ja joutanut lähteä paikalle ihmettelemään että mitähän tapahtuu. Ihan huvittavaa on ollut silloin seurata kun paikalle saattaa syntyä paljonkin kuhinaa ja oikein kunnon extempore minimiittejä. Itse suosittelisinkin tuota lajia nimenomaan sosiaalisen aspektin kannalta.
-Kimmo- kirjoitti:
tsahkali kirjoitti: Ja tsekkeri pitäisi olla JOKA MYSTISSÄ!!
Ei tuokaan juttu ole ihan yksiselitteinen, kun joissain mysteereissä koko juttun idea, se "clou" on jipon oivaltaminen. Tällaisessa mysteerissä checkeri pilaa koko idean, minkä kätköttäjä haluaa esitellä. Niin hyvä kuin checkeri onkin, varsinkin joidenkin tulkinnanvaraisten tehtävien/laskujen kanssa, niin se mahdollistaa ratkaisun kalastamisen "brute force'lla" ymärtämättä kuitenkaan tehtävää.
Checker on turha etenkin mysteereissä joissa oikean ratkaisutavan oivaltamalla muodostuu joko yksiselitteinen oikea vastaus tai sitten ei mitään. Oikeastaan sellaisissa mysseissä checker voi haitatakin kun kannustaa tuhlaamaan aikaa kaukaa haettuihin ratkaisutapoihin.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Mietteitä kätköilystä

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Ma 31.10.2016 20:30

-Kimmo- kirjoitti:
tsahkali kirjoitti: Ja tsekkeri pitäisi olla JOKA MYSTISSÄ!!
Ei tuokaan juttu ole ihan yksiselitteinen, kun joissain mysteereissä koko juttun idea, se "clou" on jipon oivaltaminen. Tällaisessa mysteerissä checkeri pilaa koko idean, minkä kätköttäjä haluaa esitellä. Niin hyvä kuin checkeri onkin, varsinkin joidenkin tulkinnanvaraisten tehtävien/laskujen kanssa, niin se mahdollistaa ratkaisun kalastamisen "brute force'lla" ymärtämättä kuitenkaan tehtävää.

Esimerkkinä vaikkapa eräs oma, matematiikka-aiheinen jemmani, josta checkeri pilaisi koko jipon: https://www.geocaching.com/geocache/GC3 ... a9f25b42e3
Jaa...
En sitä ruvennut ratkaisemaan, joten en ymmärtänyt, miten tsekkeri sen pilaisi? Jos pelkää, että joku alkaa suorittamaan hakuammuntaa, niin voihan laitta, että 1 tarkastus/vrk. Siitä sitten näkisi, että oikein meni.
Nimittäin, kun on niitäkin mystejä, joiden ratkaisu ei ole yksiselitteinen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”