TB spoilaus netissä

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
kivilaak
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.10.2014 13:41

TB spoilaus netissä

Viesti Kirjoittaja kivilaak » Ti 07.01.2020 12:22

Näyttäisi siltä että mun Nametagin tb-koodi on opäätynyt Internein syövereissä jollekin Facebookin TB Spoiler sivulle. Facebookia en käytä mutta joidenkin lokien perusteella tuonne linkin kautta päädyin ja siellä näkyy megalomaaninen Excel tms taulukko jossa on tuhansia tb-koodeja. Nyt sitten viime päivinä on sähköpostilaatikko alkanut täyttyä Discovered loggauksista. Onko muilla vastaavia kokemuksia ? Onko mitään keinoa tilapäisesti tai pysyvästi estää näiden koodinkeräilyintoilijoiden tyhmät loggaukset ?
Kuva

Avatar
kivilaak
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.10.2014 13:41

Re: TB spoilaus netissä

Viesti Kirjoittaja kivilaak » Ti 07.01.2020 13:02

Taisin löytää vastauksen miten toimia.

https://www.geocaching.com/help/index.p ... 1&pgid=708

Toi taustalla oleva toiminta on kyllä varsin naiivia. Jos joku omien tilastojensa vuoksi itseään näin huijaa, niin aivan sama, olkoon kuinka typerää vain. Mutta ainakin minua ihan oikeasti kiinnostaak uinka moni on tagini / reissarini ihan oikeasti nähnyt. Samoin tästä generoituja email spam on ihan selkeä rasite.
Kuva

Pompponen
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 27.06.2011 21:40

Re: TB spoilaus netissä

Viesti Kirjoittaja Pompponen » Ti 07.01.2020 23:09

Olen marraskuussa 2011 aktivoinut geokolikon, joka on siitä asti ollut vain itselläni. Siitä ei ole kuvauksessakaan ainoatakaan valokuvaa, enkä ole näyttänyt sitä kellekään. Geokolikon ainoa merkintäkin on tuolta yli 8v takaa. Eilen yllättäen siihen tuli kolme löytöloggausta (kaksi saksalaisen ja yksi hollantilaisen) ja niissä viitattiin Facebookiin. Antamiesi vinkkien avulla Facebookista löysin sivun nimeltä "Geocache TB Spoiler", jossa jaettu tänäänkin iso lista koodeja ja eilen klo 18.00 jaetussa oli myös oman kolikkoni koodi. Lukitsin sen jo eilen ja poistan loggaukset. Kyseinen Facebook -sivu on luotu 9. syyskuuta 2019 ja siellä on linkkejä myös muille "oikopolkusivuille".

Sivustolla on aiheellisesti paljon pottuuntuneita viestejä ja ilmeisesti siitä on myös ilmoitettu eteenpäin usemman kerran. Kyseisellä sivulla on myös mainittu se mitä linkitit eli lukee "If you do not wish your TBs to be discovered, please use the tools provided to you by Groundspeak. That is, visit your trackable's page and lock it using the drop down box in the right-hand column." Älytöntä, että pitää lukita vain omaksi iloksi ostettu geokolikko siksi, että joku koodien testailija on huomannut senkin olevan käytössäoleva koodi.

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: TB spoilaus netissä

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Ke 08.01.2020 7:19

Omaan, 2017 kadonneeseen geokolikkoon on kans ruvennu ropisemaan loggauksia. Yks muisti jopa mainita, et "I didn't get the code from the infamous spoiler list", etpä :roll: . Turhaa spämmiä postilaatikkoon, vaan nyt on golikko lukittu ja logit poistettu, kiitos vinkistä kivilaak.

Avatar
kivilaak
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.10.2014 13:41

Re: TB spoilaus netissä

Viesti Kirjoittaja kivilaak » Ke 08.01.2020 8:17

Tuon FB-sivuston kommenttien ja suuren sammakon keskustelufoorumin perusteella https://forums.geocaching.com/GC/index. ... -my-coins/ tässä on tosiaankin kyse jonkinlaisesta brute-force koodien keräilystä. Eli noi koodit ei ole vuotaneet jakeluun vaikkapa megoissa tai lokikuvien perusteella tms vaan joku on lähtenyt systemaattisesti kokeilemaan numero- ja kirjainyhdistelmiä. Tämän vuoksi listalla on tosiaan myös privaatiikokoelmien kolikoita yms joiden koodit ei ole koskaan olleet kenenkään saatavilla.

Hieman taitaa osaa TB-loggareista hävetää kun koittavat tosiaan loggauksiaan naamioida. Mullekin tuli pari päivää sitten tuommoinen "Seen at Mega" loggaus päivättynä viime elokuulle. Ei voi kun ihmetellä. Tsekkasin muutaman niota loganneen profiilit ja näyttä hieman eriokoiselta kun reissareiden loggausmäärät on jopa tuplasti isompia kuin löytöloggausten määrät :-) Mikähän saa ihmisen ajattelemaan että reissareita voi huoleti virtuaaliloggailla miten haluaa. Eikös samalla logiikalla voisi sitten logata löydetyksi kätkötkin. Niiden koodien löytämiseski kun ei tarvitse nähdä edes vaivaa, kunhan alkaa vain loggailemaan...
Kuva

anna.s
Viestit: 85
Liittynyt: La 18.06.2016 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TB spoilaus netissä

Viesti Kirjoittaja anna.s » Ke 08.01.2020 11:20

Mä loggasin pari reissaajaa kuvista kun omistaja näin pyysi (ilmeisesti jotkut keräilee näin päin). No kohta sain viestin jossa mukana parikymmentä koodia, väittää näitä omikseen (en ehtinyt vielä tarkastaa) ja pyysi vaihtarina mun reissaajien koodeja. Niitä en aio antaa, mutta tämä taitaa olla yleinen harrastus siellä jossain ja kyllähän niitä tilastoja saa hyvin kasvatettua. En enää ihmettele miksi reissaajaloggaus- haasteet on kielletty 😄

Avatar
Delenna
Viestit: 144
Liittynyt: Ma 25.04.2011 17:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: TB spoilaus netissä

Viesti Kirjoittaja Delenna » La 11.01.2020 10:42

Mulle tuli kanssa meiliin yhden tb:n selvät feikkiloggaukset. En niitä kuitenkaan kyseisen tb:n sivuilla nähnyt :? Mistä näen ne, vai onko ne poistuneet itsekseen (kaikki 9) :?

joriini
Viestit: 10
Liittynyt: Su 21.06.2009 19:24

Re: TB spoilaus netissä

Viesti Kirjoittaja joriini » La 11.01.2020 14:56

Minulle oli nyt viime viikolla tullut yhteen kulkijaan sähköpostiviestien mukaan n. 20 loggausta, mutta ne olivat kaikki poistuneet/poistettu. Kun katsoin yhtä loggausta sähköpostin linkin kautta, niin näkyi merkinnällä Archived. Lukitsin nyt itse tuon oman kulkijani, jottei toistaiseksi tule enempiä loggauksia.

Avatar
kivilaak
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.10.2014 13:41

Re: TB spoilaus netissä

Viesti Kirjoittaja kivilaak » Su 12.01.2020 19:25

Mitä ilmeisimmin geocachcing.com ryhtyi lukemattomien yhteydenottojen vuoksi proaktiivisiin toimenpiteisiin ja keskitetysti hoitivat noiden asiaankuulumattomien loggausten poistosiivouksen. Mulla on nyt oma nimitagi ollut useamman päivän takaisin unlocked tilassa eikä uusia kirjauksia ole tullut. Kuka sitten kyseiselle sivustolle eksyykin ja noita koodeja löytää, havaitse kyllä vihaisista kommenteista ja melkoisista viestiketjuista että lienee paras olla noita reissareita haamuloggaamatta. Tämänkertainen haitakeilmentymä on siis pois päiväjärjestyksestä.
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”