Naatteja jaossa?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Jape
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 12.06.2023 1:02

Naatteja jaossa?

Viesti Kirjoittaja Jape » Ke 14.06.2023 7:19

Aktivoiduin pitkästä aikaa hakemaan kätköjä joista yksi tuotti päänvaivaa. Suhteellisen helppo tapaus jossa piti etsiä kylteistä numeroita ja niiden avulla laskea koordinaatit.
Yksi kylteistä oli kuitenkin vaihtunut ja siinä oleva numero oli eri ei toista koordinaattia saanut kohilleen vaan vei noin 150 metriä sivuun. Laitoin kätkön omistajalle viestiä kun naatit vei todella omituiseen paikkaan ja sitä kautta selvisi kyltin vaihtuminen. Nyt kätkön kuvausta muutettu niin että taas toimii.

Se mikä tässä mietityttää niin mun denarin ja löydön välillä on käyty kätkö loggaamassa. Siis ennen kun kuvaus muutettu. Onko touhu siis mennyt siihen että ei vaivauduta ottaan selvää vaan kilautetaan kaverille joka paljastaa kätkön? Ei oikeen vastaa sitä mitä lähdin vuosia sitten harrastamaan.
No ajat muuttuu mutta minä aion jatkossakin vetää vanhaan malliin ja hyvöksyn denarin jos sellainen vastaan tulee.

anna.s
Viestit: 86
Liittynyt: La 18.06.2016 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Naatteja jaossa?

Viesti Kirjoittaja anna.s » Ke 14.06.2023 8:48

Multien kohdalla moni kyllä tekee niin että käy tsekkaamassa lähtötiedot pian julkaisun jälkeen ja menee suoraan loppupisteelle vasta sitten kun on tarvetta kyseisenlaiselle kätkölle. Monia haasteita varten löytö tarvitaan jollekin tietylle päivälle ja jos silloin sattuu olemaan vaikka räntäsade, pitkä työpäivä tai yrjötauti, on etu jos loppupiste on tiedossa valmiiksi. Itse olen joskus jopa käynyt katsomassa purkkia jos on täytynyt varmistella nopea löytö jollekin päivälle.
Mutta joo, kyllähän tuota naattien vaihtoakin tapahtuu.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Naatteja jaossa?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 14.06.2023 14:45

Jotkut kyltit ovat luettavissa street viewillä, joka ei aina ole ajan tasalla.
Monesti olen myös tehnyt niin, että käyn katsomassa lähtötiedot ja tehnyt laskelmat kotona kaikessa rauhassa. Lokkaus sitten joskus kun sattuu taas niille kulmille.
Kyllähän naatteja varmaan jaetaankin kaverin kanssa.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

rikorven
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 20.02.2023 10:43

Re: Naatteja jaossa?

Viesti Kirjoittaja rikorven » Ke 14.06.2023 22:02

Minä ratkon useimmiten tieopasteisiin liittyvät multit mahdollisuuksien mukaan jo etukäteen Googlen Street viewin avulla - toki tässä pitää tarkistaa, että lopputulos on järjellinen, sillä joskus opasteet voivat muuttua, vaikkakin yleensä kilometrit eivät kyllä muutu.

Samoin joitain muistotauluja yms kylttejä ja kuvia patsaista yms. löytyy myös netistä, joten niihinkin liittyviä multeja tulee usein ratkottua ennen maastoon lähtöä kotona. Hiljakkoin olin yhdellä multilla Säynätsalossa ja sen alkupisteellä oleva taulu olikin syystä tai toisesta poistettu (en ollut tehnyt tätä valmiiksi etukäteen), mutta pääsin siitä huolimatta purkille, kun Google osasi kertoa minulle multin ratkaisussa tarvittavan puhelinnumeron.

Yllättävän usein multin ratkaisemiseen on useampi kuin yksi keino. Usein tämä vaatii tiedonhakutaitoja, mutta joissain tapauksissa kysytty tieto on löydettävissä toisesta paikkaa myös maastossa.

Zergei
Viestit: 444
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Naatteja jaossa?

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ke 14.06.2023 22:23

Hain joku aika sitten yhden multin, joka oli siinä vaiheessa hyllyllä. Syynä oli yksi multin laskuvaiheista, jonka numerot olivat liikaa lian ja jäkälän yms. peitossa että niistä saisi kunnolla selvän. Mutta se oli ehkä yksi neljästä tehtävän muuttujasta, ja siitäkin sai etäisesti selvän, vähän arvausta kehiin ja laskemaan. Lopputulos näytti kartalla järkevältä, ja sieltä se sitten löytyikin, vaikka periaatteessa ei olisi pitänyt löytyä. 8)

On myös mahdollista että multi on ratkaistu etukäteen ja jätetty sitten odottamaan esimerkiksi kalenteriaukkopäivää itse loggausta varten.

Mutta totta on sekin että naatteja jaetaan surutta. Eikä se minua suoranaisesti haittaa, mutta itse en pidä sitä mielekkäänä saati suoraselkäisenä että kaikki annetaan valmiina. Elämän pitää olla riittävän vaikeata että jaksaa pyristellä :) Toisaalta tuossa esimerkkitapauksessa on myös pieni mahdollisuus, että muutkin ovat tarkistaneet kätkön omistajalta, pitääkö ratkaisu paikkansa, ja saaneet häneltä oikeat tiedot ennen kuin hän on ehtinyt muokata kätkön kuvausta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”