Kypros kartalle

Yleistä keskustelua kätköilystä
jaakkogeo
Viestit: 55
Liittynyt: Su 21.09.2014 19:30

Kypros kartalle

Viesti Kirjoittaja jaakkogeo » Ti 05.09.2023 20:53

Moro. Onko jollain kokemusta Kyprokselta eli onko pohjoinen osa kätköilyssä samaa kuin etelä vai onko pohjoinen "liitettynä" Turkkiin? Nimimerkki uutta valtakuntaa suveniireihin :)

Raisulipekka
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 05.09.2023 21:20

Re: Kypros kartalle

Viesti Kirjoittaja Raisulipekka » Ti 05.09.2023 21:27

Kummaltakin puolelta Kyprosta haetut kätköt näkyvät ainakin minulla Kyproksen alla, eli ei tule kuin yksi maa, vaikka hakisi kätkön kummaltakin puolelta.

jaakkogeo
Viestit: 55
Liittynyt: Su 21.09.2014 19:30

Re: Kypros kartalle

Viesti Kirjoittaja jaakkogeo » Ti 05.09.2023 21:31

Kiitos tiedosta. t jaakkogeo

NH82
Viestit: 107
Liittynyt: Su 29.09.2013 21:15

Re: Kypros kartalle

Viesti Kirjoittaja NH82 » Ke 06.09.2023 10:55

jaakkogeo kirjoitti:
Ti 05.09.2023 20:53
Moro. Onko jollain kokemusta Kyprokselta eli onko pohjoinen osa kätköilyssä samaa kuin etelä vai onko pohjoinen "liitettynä" Turkkiin? Nimimerkki uutta valtakuntaa suveniireihin :)
Kätkön maan pystyy valitsemaan itse kätkökuvausta tehdessään, mutta ainakaan tällä hetkellä yhtään Turkin laittomasti miehittämällä alueella sijaitsevaa aktiivista kätköä ei ole listattu sijaitsemaan Turkissa, toisin kuin esimerkiksi Krimin kohdalla (jossa muutama miehityksen jälkeen julkaistu kätkö on listattu sijaitsemaan Venäjällä: GC5AVYA Letterbox Crimea, GC9ZVBK Беляус ja GC7BXD2 Panticapaeum).

Kartan värittämiseen liittyy muutamia muita omituisia yksityiskohtia. Esimerkiksi Kosovon värittäminen löydetyksi geocaching.com:in kartalle on mahdotonta, koska geocaching.com:in mielestä Kosovossa sijaitsevat kätköt sijaitsevat Serbiassa. Kuitenkaan geocaching.com:in omalla kartalla Kosovo ei sijaitse Serbiassa, mikä on vähintään epäloogista. Ensimmäinen löytöni Serbiasta siis on geokätköilyn mielestä GC4MBXC Pristina1, joka siis sijaitsee Kosovon Pristinassa, eikä GC3X58G Novi Beograd, jonka olen hakenut muutamaa päivää myöhemmin Belgradista.

Vastaavalla tavalla geocaching.com:in mielestä Pohjois-Irlannin kätköt kuuluvat Irlantiin eikä Yhdistyneeseen kuningaskuntaan, eli ensimmäinen löytöni Irlannista (jolla myös sai Irlanti-souvenirin) on geokätköilyn mielestä GC6Y297 Belfast City Hall, joka siis sijaitsee Pohjois-Irlannissa eikä Irlannin tasavallassa.
Kuva

suntio8
Viestit: 4
Liittynyt: La 16.12.2017 6:08

Re: Kypros kartalle

Viesti Kirjoittaja suntio8 » Ke 06.09.2023 13:45

NH82:n kirjoitukseen liittyen. Hämmästelimme Kosovon Pristinassa kuittaamaamme kätköä https://coord.info/GCA6KEY, kätkön sijaintimaaksi on merkattu Albania.

MickieWalker
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 29.04.2015 8:08

Re: Kypros kartalle

Viesti Kirjoittaja MickieWalker » Ke 06.09.2023 15:40

suntio8 kirjoitti:
Ke 06.09.2023 13:45
NH82:n kirjoitukseen liittyen. Hämmästelimme Kosovon Pristinassa kuittaamaamme kätköä https://coord.info/GCA6KEY, kätkön sijaintimaaksi on merkattu Albania.
Joo ja näitä on muitakin. Se on ärsyttävää. HQ:lle aikanaan urputin tuosta NH82:nkin mainitsemasta Kosovo/Serbia-sekoilusta, ja no can do kuulemma. Samalla valitin yhdestä toisesta kätköstä, joka oli Kosovossa mutta merkitty Albanian kätköksi (joten Albanian saa väritettyä käymättä koko maassa), ja no can do siihenkin. Se on ylipäätään ihan älyvapaata, että maata edes voi kätköttäjä itse valita - sen pitäisi kyllä tulla suoraan koordinaattien perusteella. Argh.

MickieWalker

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Kypros kartalle

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ma 11.09.2023 9:35

Pohjois-Irlanti tuli yllätyksenä minulle. Onneksi minulla on Britannia muutenkin. Britannia taisi tulla aikoinaan Cuckoo-kätköstä, jonka löysin Eestissä.
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”