Roikottaminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Koplakopo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke 29.08.2018 22:26

Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja Koplakopo » Ti 31.10.2023 20:26

Kannattaako ihan oikeasti noita roikottaa ? Jos ei kiinnosta/jaksa itse huoltaa niin arkistoon vaan.
Meillä on pidetty 10% favot rajana, trailit tapaus erikseen....et jaksaa jatkaa ylläpitoa.

Ketään ei kiinnosta tusinapurkki millä 1000 kävijää pohjilla, koska se 1001 kävijä voi tulla vasta ensi kuussa, jos silloinkaan.
Tarkoitan paikallisia. Joku heistä voisi haluta samoille nurkille jemmata jonkun kivemman tapauksen.

ei mulla muuta :mrgreen:

rikorven
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 20.02.2023 10:43

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja rikorven » Ti 31.10.2023 21:36

En ole ihan varma siitä, onko supit sittenkään kovin hyvä indikaattori kätkön säilyttämisen kannalta, sillä minä ainakaan en edes muista koska viimeksi olisin antanut kätkölle supin - olenkohan antanut yhtäkään tänäkään vuonna.

Ennen sanottiin, että kätkön pitää olla pitkäaikainen. Ollaanko nyt menossa tässäkin kohti kertakäyttökulttuuria? Eihän se Suomen ensimmäinenkään kätkö minun ymmärtääkseni kovin kummoinen ole - en ole käynyt, olen nähnyt kuvia ja kuullut tarinoita. Kyllä Suomesta lääniä riittää kätköjen piilottamiseen. Se vain tarkoittaa sitä, että siellä etelässä pitää mennä asutuskeskuksien ulkopuolelle (uskallanko edes sanoa, etten järkyttäisi kaupunkilaisia: maastoon).

Mitä mieltä siinä on, että tehdään kätkö vain muutamaksi kuukaudeksi (lue: kunnes kaikki paikalliset ovat sen hakeneet) ja sitten arkistoidaan se ja tehdään uusi kätkö samoille nurkille. En minä ainakaan halua lähteä samoille nurkille N:ttä kertaa kätkön perässä. Minulle kätköily on uusissa paikoissa vierailemista.

Se, että kätköllä ei ole kävijöitä kuukauteen tai useampaankaan, on ihan normaalia. Minulla on Keuruulla kätköjä joilla on joskus mennyt parikin vuotta ilman kävijöitä, sillä kaikki paikalliset ovat niillä kätköillä jo käyneet. Nyt siellä on taas toimiva hotelli, niin kävijöitä on useammin. Ei tulisi mieleenikään arkistoida näitä kätköjä - sitäpaitsi jos joku tekisi uuden kätkön samoihin maisemiin, sen kävijäaktiivisuus olisi täsmälleen sama.

Janiiss
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 19.07.2019 0:21

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja Janiiss » Ti 31.10.2023 22:29

Koplakopo kirjoitti:
Ti 31.10.2023 20:26
Kannattaako ihan oikeasti noita roikottaa ? Jos ei kiinnosta/jaksa itse huoltaa niin arkistoon vaan.
Meillä on pidetty 10% favot rajana, trailit tapaus erikseen....et jaksaa jatkaa ylläpitoa.

Ketään ei kiinnosta tusinapurkki millä 1000 kävijää pohjilla, koska se 1001 kävijä voi tulla vasta ensi kuussa, jos silloinkaan.
Tarkoitan paikallisia. Joku heistä voisi haluta samoille nurkille jemmata jonkun kivemman tapauksen.

ei mulla muuta :mrgreen:
Ilmeisesti tällä karhukoplalla on vaikeuksia ymmärtää, että ihmiset muuttaa joskus esimerkiksi muista syistä kun geokätköilyyn liittyvistä syistä paikkakunnalta toiselle. Sitä kutsutaan elämäksi

NH82
Viestit: 107
Liittynyt: Su 29.09.2013 21:15

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja NH82 » Ke 01.11.2023 9:48

Luulin otsikon perusteella, että tässä olisi ollut kyse taannoin erinäisillä nettipalstoilla pyörineestä, edelleen googlettamalla "irstas ruuna" löytyvästä aiheesta :mrgreen:
Kuva

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Ke 01.11.2023 19:50

Moneskos kerta tämä oli?

janiva
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 31.10.2017 15:44

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja janiva » To 02.11.2023 16:48

Tämä yli 10 % favovaatimus kaikille kätköille on samaa kategoriaa, kun yhden ehdokkaan vaalilupaus, että kaikkien on tienattava enemmän kuin keskimäärin.

Omat piilotukseni on laitettu sen takia, että olen ko. kätkön siihen halunnut laittaa. Niihin tulevilla favoilla määrässä tai prosentteina ei ole pienintäkään vaikutusta niiden syntyyn eikä elinikään.

Toisaalta en myöskään anna favoja. Niitä olisi nyt tuhansia jaettavaksi. Anteeksi vain muille, jos joku pistää jonkun kätkön arkistoon, kun en ole sille favoja tyrkkäämässä ja huomiota antamassa.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 02.11.2023 17:06

Janiiss kirjoitti:
Ti 31.10.2023 22:29
Koplakopo kirjoitti:
Ti 31.10.2023 20:26
Kannattaako ihan oikeasti noita roikottaa ? Jos ei kiinnosta/jaksa itse huoltaa niin arkistoon vaan.
Meillä on pidetty 10% favot rajana, trailit tapaus erikseen....et jaksaa jatkaa ylläpitoa.

Ketään ei kiinnosta tusinapurkki millä 1000 kävijää pohjilla, koska se 1001 kävijä voi tulla vasta ensi kuussa, jos silloinkaan.
Tarkoitan paikallisia. Joku heistä voisi haluta samoille nurkille jemmata jonkun kivemman tapauksen.

ei mulla muuta :mrgreen:
Ilmeisesti tällä karhukoplalla on vaikeuksia ymmärtää, että ihmiset muuttaa joskus esimerkiksi muista syistä kun geokätköilyyn liittyvistä syistä paikkakunnalta toiselle. Sitä kutsutaan elämäksi
Mutta siinätapauksessa kätköt joko laitetaan hyvissä ajoin adoptioon taikka arkistoon ja haetaan maastosta pois. Mulle jäisi huono omatunto jos jättäisin muuton tieltä omat kätköni entisen asuinseudun maastoon roskiksi tai muiden kätköilijöiden sattumavaraisen huollon armoille koska en 500 km päästä pysty niitä usein huoltamaan.
Viimeksi muokannut Vingeri, To 02.11.2023 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 02.11.2023 17:13

rikorven kirjoitti:
Ti 31.10.2023 21:36
Ennen sanottiin, että kätkön pitää olla pitkäaikainen. Ollaanko nyt menossa tässäkin kohti kertakäyttökulttuuria? Eihän se Suomen ensimmäinenkään kätkö minun ymmärtääkseni kovin kummoinen ole - en ole käynyt, olen nähnyt kuvia ja kuullut tarinoita. Kyllä Suomesta lääniä riittää kätköjen piilottamiseen. Se vain tarkoittaa sitä, että siellä etelässä pitää mennä asutuskeskuksien ulkopuolelle (uskallanko edes sanoa, etten järkyttäisi kaupunkilaisia: maastoon).
Siinä Suomen ensimmäisessä kätkössä lähinnä GC numero ja kätkösivu lokkauksineen on alkuperäisiä. Kätköpurkki ja sen paikka on muuttunut 20-vuoden aikana useaan kertaan johtuen ilkivallasta ja purkin kestävyydestä joten paikanpäältä ei löydy fyysistä "kätkövanhusta" lokivihkoineen vaan ihan 2020-vuosikymmenen purkki.

Mitä olen ajankuluksi joskus kesäisin vuosia sitten arkistoituja lähipurkkeja etsinyt niin tuntuu että monen kätköttäjän vastuu purkista loppuu siihen kun se menee arkistoon. Eli kätköä ei haeta luonnosta pois vaan annetaan sen jäädä sinne roskaksi. Tänäkesänä löytyi muutama hylättyä hyväkuntoinen PET-putkilo parista kuusesta roikkumasta. Otin ne itselle varapurkeiksi.

Janiiss
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 19.07.2019 0:21

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja Janiiss » To 02.11.2023 21:56

Vingeri kirjoitti:
To 02.11.2023 17:06
Janiiss kirjoitti:
Ti 31.10.2023 22:29
Koplakopo kirjoitti:
Ti 31.10.2023 20:26
Kannattaako ihan oikeasti noita roikottaa ? Jos ei kiinnosta/jaksa itse huoltaa niin arkistoon vaan.
Meillä on pidetty 10% favot rajana, trailit tapaus erikseen....et jaksaa jatkaa ylläpitoa.

Ketään ei kiinnosta tusinapurkki millä 1000 kävijää pohjilla, koska se 1001 kävijä voi tulla vasta ensi kuussa, jos silloinkaan.
Tarkoitan paikallisia. Joku heistä voisi haluta samoille nurkille jemmata jonkun kivemman tapauksen.

ei mulla muuta :mrgreen:
Ilmeisesti tällä karhukoplalla on vaikeuksia ymmärtää, että ihmiset muuttaa joskus esimerkiksi muista syistä kun geokätköilyyn liittyvistä syistä paikkakunnalta toiselle. Sitä kutsutaan elämäksi
Mutta siinätapauksessa kätköt joko laitetaan hyvissä ajoin adoptioon taikka arkistoon ja haetaan maastosta pois. Mulle jäisi huono omatunto jos jättäisin muuton tieltä omat kätköni entisen asuinseudun maastoon roskiksi tai muiden kätköilijöiden sattumavaraisen huollon armoille koska en 500 km päästä pysty niitä usein huoltamaan.
Asiaa ja omaa elämääni nyt yhtään enempää kenellekään tuntemattomalle geokätköilyharrastajalle avaamatta voin sen verran kertoa, että asiat nyt muuttui siinä sen verran nopeasti ja sain hyvän työtarjouksen ettei nyt ihan ensimmäisenä pyörinyt mielessä geokätköily siinä vaiheessa. Tässä näitä nyt adoptioon tarjoillaan.

Joskus voi asioita miettiä vähemmän mustavalkoisesti ettei kaikkien elämä ole samanlaista

saloservice
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 17.07.2018 22:15

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja saloservice » La 04.11.2023 20:21

Kätköilijää ei kiinnosta tusinapurkki tai spesiaali, ainoastaan omat tilastot

maczakman
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 08.11.2013 21:23

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja maczakman » La 04.11.2023 20:38

Tietysti sohjossa rämpiessä ja räntäsateessa jokainen purkki on arvokas löytö.Kun kerran on se vapaapäivä lauantai ja taas on sää ihan p****stä.Tulee nyt kuitenkin lähdettyä joitain helposti löydettäviä etsimään.Ulkona ei liiku kun koiran pissittäjät ja ne pari kätköilijää.Silloin ei ole niinkään nuukaa hienoista toteutuksista.Kunhan muutaman saa kirjattua.Eli kaikilla on kyllä aikansa ja paikkansa.

Cape Edge
Viestit: 19
Liittynyt: La 31.08.2013 9:09

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja Cape Edge » La 11.11.2023 13:47

janiva kirjoitti:
To 02.11.2023 16:48
Tämä yli 10 % favovaatimus kaikille kätköille on samaa kategoriaa, kun yhden ehdokkaan vaalilupaus, että kaikkien on tienattava enemmän kuin keskimäärin.

Omat piilotukseni on laitettu sen takia, että olen ko. kätkön siihen halunnut laittaa. Niihin tulevilla favoilla määrässä tai prosentteina ei ole pienintäkään vaikutusta niiden syntyyn eikä elinikään.

Toisaalta en myöskään anna favoja. Niitä olisi nyt tuhansia jaettavaksi. Anteeksi vain muille, jos joku pistää jonkun kätkön arkistoon, kun en ole sille favoja tyrkkäämässä ja huomiota antamassa.
Juuri näin. Ei ole ikinä tullut mieleenkään tehdä kätköä sillä ajatuksella, että jos kätkö ei saa favoja tarpeeksi niin se arkistoidaan. Kyllä tuolla metsissä on paljon kätköjä "roikkumassa", joilla ei käy kuin kävijä sillon tällöin.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Roikottaminen

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Su 12.11.2023 18:26

Cape Edge kirjoitti:
La 11.11.2023 13:47
Juuri näin. Ei ole ikinä tullut mieleenkään tehdä kätköä sillä ajatuksella, että jos kätkö ei saa favoja tarpeeksi niin se arkistoidaan. Kyllä tuolla metsissä on paljon kätköjä "roikkumassa", joilla ei käy kuin kävijä sillon tällöin.
Ja kun mennään vähän syrjemmälle, voi olla vuosikin käyntien välillä. 8)
Pohjosessa on muutama FTF:kin odottanut jo tovin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”