Erätukun Garmin 60CXs

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Erätukun Garmin 60CXs

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Ke 04.04.2007 21:18

Onko kokemuksia? Laite varmaan hyvä tähän hommaan mutta entä tuo mukana tuleva Topo Suomi plus kartta? Yhden alueenhan saa mukana, loput 11 kpl (jos tarvitsee) joutuu ostamaan!

Kävin katsomassa laitetta ja ainakin minusta näytön päivitys oli hidasta. Itselläni on Nokia N70 ja bluetooth kapula tällähetkellä ja siinä karttapohjat päivittyy pajon vikkelämmin!

Myyjä sanoi että laitteeseen mahtuu tuhansia waypointteja mutta valmistajan mukaan tasan tuhat?

Voiko waypointit lähettää laitteeseen suoraan GC.comin sivulta?

Ottaako muuta infoa kätköstä?
Viimeksi muokannut VeskuR, To 05.04.2007 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Zamdee
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Zamdee » Ke 04.04.2007 22:40

Topo plus sisältää tosiaan paljon kätköilyssä 'turhaa' informaatiota, josta johtuen ainakin täysillä detaljeilla kartan päivitys on aika hidasta. Toisaalta tällä hetkellä ei taida löytyä perusgepsuille tarkempaa topokarttaa.

Ruudunpäivitystä saa nopeutettua ihan siedettäväksi (subjektiivinen käsite! ;)) pudottamalla detaljitasoa ainakin pienemmillä zoomeilla. Harvoin maastossa tulee liikuttua niin lujaa, että kartaa pitäisi koko ajan päivittää suurella nopeudella :)

Itse laitteesta olen pitänyt kovasti, varsinkin tarkkuudesta suht huonoissakin olosuhteissa/paikoissa.

Avatar
sparris
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:01
Paikkakunta: Vääksy

Re: Erätukun Garmin 60CXs

Viesti Kirjoittaja sparris » To 05.04.2007 14:17

VeskuR kirjoitti:Onko kokemuksia? Laite varmaan hyvä tähän hommaan mutta entä tuo mukana tuleva Topo Suomi plus kartta
Hommasin työkäyttöön kyseisen vermeen ja tykästyin kovasti. Itselle en ole vielä raaskinut ostaa, mutta kai sekin on vain ajan kysymys... Laitteessa itsessään on monia hyviä puolia pikkuveljeensä 60C:hen verrattuna, tärkeimpinä parempi (ainakin nimellinen) tarkkuus, nopeampi "itsensä löytäminen" ja mahdollisuus ladata kartat muistikortille.

Topo+ -kartta on tosiaan niin täynnä informaatiota, että skrollaaminen näytöllä on välillä jopa ärsyttävän hidasta, mutta yksityiskohtia vähän karsimalla sekin nopeutuu. Olisikohan jotain tekemistä silläkin, että kartta-aineisto on muistikortilla, jonka lukeminen lienee hitaampaa kuin kiinteän muistin. Liikuttaessa ihan oudossa metsässä gepsi ainoana navigointivälineenä tuo kartan yksityiskohtaisuus on ainakin minun mielestäni pelkkää plussaa.
Myyjä sanoi että laitteeseen mahtuu tuhansia waypointteja mutta valmistajan mukaan tasan tuhat?
Siinä käsityksessä minäkin olen, että tuhat olisi tarkka luku :?:
Voiko waypointit lähettää laitteeseen suoraan GC.comin sivulta?
Ottaako muuta infoa kätköstä?
No ei kai ihan suoraan sivulta saa mihinkään, mutta esimerkiksi GSAKin avulla, ja varsinkin taskukyselyiden (pocket queries) kautta waypointtien siirtäminen on perin helppoa. GSAKin asetuksissa voi sitten määritellä mitä kaikkea tietoa waypointin mukana siirretään. Mahdottomia määriä tietoa ei saa mahtumaan, mutta esimerkiksi kätkön nimi, tyyppi, koko, vaikeusasteet ja vaikka tekijä mahtuvat jotenkuten.

Ilmeisesti kätköt voisi jollain vippaskonstilla siirtää laitteeseen myös POI-pisteinä, jonka mukaan saisi kai enemmän tietoa, mutta itse en ole ehtinyt perehtyä tähän mahdollisuuteen.

Kaikenkaikkiaan minun kokemukseni mukaan 60Cx ja Topo+ on hyvä yhdistelmä.

Jälkikirjoitus: Niin, kannattaa miettiä haluaako 60CSx:n vaiko 60Cx:n. Erona noilla on S-mallin barometri ja sähkökompassi, joille kummallekaan en itse ole vielä keksinyt käyttöä (ainakaan viidenkympin edestä, joka noiden hintaero on). Omat kokemukset ovat siis tuosta Cx-mallista.

Maxxy
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 05.01.2007 10:15
Paikkakunta: Jalasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maxxy » La 07.07.2007 14:19

Voiko waypointit lähettää laitteeseen suoraan GC.comin sivulta?
Ottaako muuta infoa kätköstä?
Ainakin Premium jäsenille on mahdollisuus suoraan listauksesta napsauttaa "send to GPS" kätkö kerrallaan, toimii toki vain Garminin laitteille ja vaatii pluginin asentamisen Garminin sivuilta. Eli tämä ominaisuus on Garminin tuottama lisäpalvelu.
Lisäys: Latasin pluginin ja testasin. Yllättäen toimii (Firefoxilla)! Kätkön perustiedot tulee, koordinaatit, wp ja nimi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”