Earth-kätköjen loggaaminen

Yleishyödyllisiä ohjeita (huomaa: tämä on useimmiten väärä alue uudelle viestiketjulle)
zaxa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 23.07.2014 22:17

Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja zaxa » Ma 04.08.2014 10:49

Earth-kätköjen loggaaminen on vähän askaruttanut tässä kesälomien aikaan, siis varsinkin silloin kun niihin pitää saada loggauslupa. Osaako joku viisaampi sanoa logataanko ne löytöpäivälle vai sille päivälle, jolloin loggauslupa on tullut?

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja pardainis » Ma 04.08.2014 10:55

Mää oon aina logannut sille päivälle kun paikalla olen käynyt. Eli se päivä kun fyysisesti " kätköllä " olen ollut. Loggauslupa tulee sitten kun tulee ja joskus ulkomailta sitä ei tule koskaan.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 04.08.2014 10:56

zaxa kirjoitti:Earth-kätköjen loggaaminen on vähän askaruttanut tässä kesälomien aikaan, siis varsinkin silloin kun niihin pitää saada loggauslupa. Osaako joku viisaampi sanoa logataanko ne löytöpäivälle vai sille päivälle, jolloin loggauslupa on tullut?
Kätköt logataan sille päivälle kun paikalla on käynyt. Loggauslupa on vanha jäänne josta ei tarvitse välittää. Nykysääntöjen mukaan saa logata heti ja kätkön tekijä poistaa sitten login jos ei hyväksy vastauksia.

zaxa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 23.07.2014 22:17

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja zaxa » Ma 04.08.2014 11:14

OK, kiitos. Helpottaa elämää ettei tarvitse muistella milloin on käynyt missäkin.

Avatar
Giliad
Viestit: 222
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ma 04.08.2014 11:39

finnranger kirjoitti:Loggauslupa on vanha jäänne josta ei tarvitse välittää. Nykysääntöjen mukaan saa logata heti ja kätkön tekijä poistaa sitten login jos ei hyväksy vastauksia.
Pakko puuttua sanamuotoon hiukan, jottei jää ihan väärää mielikuvaa asioista, jos joku on ensimmäisiä kertoja earth cachea loggaamassa...

Loggauslupa on vanha jäänne josta ei ole pakko välittää. Mutta hyvään kätköilyetikettiin kyllä kuuluu se, että omistajan toiveita pyritään noudattamaan, jolleivät vaatimukset ihan mahdottomia ole. Itse olen kyllä yleensä malttanut odottaa loggauslupaa, jos kätkön tekijä on sitä toivonut.

andymckoira
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 02.01.2012 12:17

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja andymckoira » Ma 04.08.2014 12:23

Olen käynyt tänä vuonna kolme Earth-kätköä joissa on tuo loggaslupa pykälä, mutta vain yksi kätköntekijä on vastannut pyyntöön, eli eipä niitä viitsi jäädä odottelemaan. On tainnut kätkön tekijillä jo harrastus hiipua. Fiksumpaa on kyllä että jos ehdot täyttyy niin lokkaa ilman mitään lupia kun niitä ei näemmä kuulu ei näy...

Avatar
Giliad
Viestit: 222
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ma 04.08.2014 13:08

No, niinno. Viimeisen kahden viikon ajalta kymmenestä loggauslupaa pyytävästä earth kätköstä kahdeksaan tuli vastaus saman vuorokauden sisällä, yhteen seuraavana päivänä ja kymmenenteen vasta kolmen päivän kuluttua, kun omistaja oli luullut jo vastanneensa. Joihinkin earth kätköihin aikaisemmilta reissuilta ei ole tullut ikinä vastausta ja ne olen sitten logannut, kun olen mielestäni riittävän kauan odotellut. Eli riippuu kaikesta ja kuun asennosta, joten hölmöltä tuntuisi vetää joustamattomia linjauksia näiden perusteella.

Pointtini olikin nyt enemmän siinä, että vaikka säännöt sallivat (erityisesti epäaktiivisten kätkön omisajien osalta ihan aiheellisesti) loggaamisen ilman loggauslupaa, niin voi kai sitä kuitenkin yrittää kunnioittaa kätkön tekijän toiveita. Se nyt on vain hyvää käytöstä. Vähän sama kuin valokuvissa. Eihän niitäkään enää saa vaatia, mutta uskoisin sen olevan kätkön tekijälle ihan kiva, jos ihmiset pakon puutteesta huolimatta valokuvia ottavat.

Pingupantainenhlö
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 05.08.2014 9:53

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Pingupantainenhlö » Ti 05.08.2014 15:19

Ulkomailla on muutama kätkö tullut logattua, ovat olleet juurikin mallia "loggaus poistetaan jos ehdot ei täyty". En ole siis niin tarkkaa rotia enää pitänyt noiden valokuvien kanssa, uusien ehtojen mukaan. Sitten pyysin loggauslupaa yhteen Suomen earth-kätköön; otin kuvan koirastani paikalla, ja lähetin pyydetyt tiedot, ja lopputulos oli että loggauslupaa ei herunut, koska kuvassa oli koira enkä minä. Lähetin kätkön tekijälle viestin uusista ohjeista, mutta hän ei enää kommentoinut asiaa mitenkään. En tiedä kehtaisinko silti loggauksen tehdä, vai oonko vaan kiltti ja vältän konfliktin ja tyydyn maristen kohtalooni...

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja miisa » Ti 05.08.2014 16:05

Loggaa ihmeessä käymäsi suomalainen earth-kätkö löydetyksi, mikäli vastauksesi kätkösivulla esitettyihin kysymyksiin olivat oikein. Valokuvaa ei tarvitse ottaa eikä liittää vältämättä, mutta minä olen earth-kätköihin ottanut useinmiten kuvan gepsistäni ja kädestäni http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 51fc877d7d, infotaulun nurkasta suksisauvani kera http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... fb0bde7309 ja miten milloinkin. Jos kätkö on julkaistu geocaching.com sivuilla, silloin pätevät groundspeakin säännöt.

Avatar
Giliad
Viestit: 222
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ti 05.08.2014 16:33

Juu, olen Miisan kanssa samaa mieltä. Jos vastauksissa ei ollut valitettavaa, olet ihan täysin oikeutettu loggaukseen. Perinteisestihän valokuvavaatimus on ollut tyyppiä "ota kuva gepsistäsi TAI itsestäsi" ja ehkä siihen on perustunut kätkön tekijän kuvan hylkäys. Vaan nykypäivänä kun kuvien ottaminen on täysin vapaaehtoista, olisi Earth Cachejen omistajien ennemmin syytä olla tyytyväisiä, jos ihmiset ylipäätän jaksavat kuvia ottaa ja niitä logeihinsa lisäillä.

Ihan toinen keskustelu on sitten se, onko valokuvavaatimuskiellolle oikeasti mitään perustetta. Vaan sen keskustelun aloittaminen tässä ketjussa taitaisi mennä off-topiciksi :)

Avatar
kirjaselja
Viestit: 11
Liittynyt: Su 06.04.2014 8:27

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja kirjaselja » Ti 05.08.2014 20:45

Itse olen kokenut, että ehtoja ei tarvitse aina ihan sataprosenttisesti täyttää. Esim. Greenwichissä nollameridiaanilla olisi pitänyt otattaa itsestä turistipose gps:n kanssa, mutta koska en omista gepsiä enkä tykkää turistiposesta, seisoin selin kameraan viivan vieressä. Hyvin kelpasi. Muutamaan kysymykseen kyllä sitten vastasin ihan asianmukaisesti. Se oli kyllä Virtual cache, mutta käytännössä sama asia. Myös Helsingissä on Earth cache, joss pitäisi ottaa kuva kohteesta gps:n kanssa. En ole sitä vielä käynyt hakemassa, mutta aion kirjoittaa paperille GPS ja kiinnitän sen kiveen. Selfieitäkään en ryhdy mielelläni harrastamaan. Jos ei kelpaa, niin antaa olla. Toisin sanoen: tuskin moni Earth cachen tekijä on kaikkin tarkin tuossa asiassa, jos omista vastauksista ja kuvista käy kuitenkin selväksi, että homma on hoidettu asiallisesti ja tehtävät suoritettu.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 05.08.2014 21:12

Geokohteiden ohjesäännöt kohta 6 www.earthcache.org
"6. Logging an EarthCache requires visitors to undertake a site-specific task which provides a learning opportunity related to the topic. The logging tasks must have visitors using the information from the cache page along with their observations at the site to perform some type of analysis of their own. Logging task solutions will serve as the cache owner's proof that the cacher has visited the site. Questions which only serve to prove that someone visited the site, and do not relate to the site's geology, are not permitted. All requests for photographs must be optional."

Ohjesäännöt on päivitetty 2013 ja myös ennen sitä julkaistut on täytynyt päivittää vastaamaan tätä.
Eli pääpaino geokohteissa on se että käydään paikalla ja opitaan siellä jotain, ei se minkälainen kuva otetaan tai ei oteta.
Itse olen vastaillut sellaisille jotka ovat kysyneet jotain vastakysymyksiä tai pyytäneet omaehtoisesti jotain lisätietoja mielenkiinnosta kohdetta kohtaan, tai joskus harvoin jos vastaukset ovat olleet ihan puutaheinää. Muuten luen kyllä kaikki tulleet vastaukset. Aika iso prosentti on oikeasti vastauksissaan osoittanut perehtyneensä kohteisiin ja suuri osa jopa yli loggaustehtävien vaatimuksen.
Loggaustehtävien laatiminen on nykyään aika työlästä jotta ne ovat tarpeeksi yksiselitteisiä, mutta kertovat kätkön omistajalle että paikalla onoikeasti käyty eikä vain googleteltu. Tämän takia varmasti noita noin harvakseltaan syntyy uusia. Samoin se että tarkastus ja loggaustehtävien hienosaatö pitää nykyisellään tehdä enklanniksi (tai ruotsiksi)
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Ephief
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 07.08.2012 15:40

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Ephief » Ti 05.08.2014 22:36

Yksi mahdollisuus suorittaa nämä loggauslupaa vaativat kätköt on tehdä "oikealle löytöhetkelle" Write note -merkintä, jonka muuttaa sitten Found it -merkinnäksi, kun loggauslupa on tullut. Näin säilyy kätköjen oikea löytöjärjestys, jos vaikka samana/seuraavina päivinä käy muitakin kätköjä.
Kuva

zaxa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 23.07.2014 22:17

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja zaxa » Ke 06.08.2014 9:18

Kiitoksia hyvästä keskustelusta ja koen saaneeni vastauksen kysymykseeni eli tästä lähtien loggaan earth-kätköt löytöpäivälle tai teen "write note" loggauksen, jonka muutan myöhemmin "found it" loggaukseksi kun loggauslupa tulee.

Russi97
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 31.08.2012 22:57

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Russi97 » Ke 06.08.2014 17:03

Tässä tuli opittua taas uutta mutta vielä jäi askarruttamaan miten kauan sitä loggauslupaa on kohtuullista odottaa. Varsinkin jos oman käynnin jälkeen tulee uusia käyntiloggauksia eikä itse ole saanut mitään viestiä kätköttäjältä niin onko etiketin mukaista käydä vain vaihtamassa note foundiksi?

Ainomaiju
Viestit: 15
Liittynyt: Su 30.12.2012 19:06

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Ainomaiju » Ke 06.08.2014 17:24

Minä olen odottanut max. viikon kotimaisten earthien kanssa, ja yhtä tapausta lukuunottamatta vastaus on aina tullut siinä ajassa. Enemmänkin odotan sitä lokkauslupaa siksi, että jotkut kätköttäjät ovat hyvinkin tarkkoja oikeiden vastausten kanssa - jopa niin, että tulee mietittyä kaksi kertaa, jaksaako ruveta esseetä pakertamaan etenkin jos on tien päällä ja mobiilivärkkien varassa. Oman pienen earthini julkaisussa tarkastaja nimenomaan korosti sitä, että tarkoitus ei ole oppimisajatuksesta huolimatta pitää mitään tenttiä kävijöille, vaan se, että kätköilijä on tutustunut aiheeseen, oppinutkin ehkä jotain ja käynyt paikalla riittää.

Ulkomaisten massaturismikohteiden vastaukset olen vain lähettänyt ja tehnyt lokkauksen heti perään. Jos kävijöitä on sadoittain niin harvemmin kätköttäjältä tulee mitään vastausta.

TuSaPiKu
Viestit: 129
Liittynyt: Ke 02.11.2011 2:17

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja TuSaPiKu » Ma 11.08.2014 16:55

Täytyykö näissä earth-kätköissä olla kaikki vastaukset oikein, jotta saa logata kätkön nettiin? Joissakin on niin vaikeita kysymyksiä, että paikan päältä ei ole vastausta löytynyt ja googlettamallakin asia on jäänyt arvauksen varaan.
Suurimmasta osasta ei koskaan tule kätkön tekijältä mitään vastausviestiä vastattuihin kysymyksiin.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ma 11.08.2014 17:04

Ei saa vaatia täydellisen oikeita vastauksia. Jos on korjaamista, tekijän kuuluu ohjeistuksen mukaan ottaa yhteyttä ja ohjata oikeaan suuntaan, mutta loggaamista ei saa evätä sen takia, ettei tule täydellisiä vastauksia kaikkeen.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ma 11.08.2014 17:17

Jos olen vastannut väärin johonkin earthcache kysymykseen niin tekijä on loggausluvan yhteydessä kertonut mikä on oikea vastaus. Tosiaan yleensä joutuu googlettamaan vastauksia etsiessä, kun ainakin itselle on vierasta aluetta, mutta koko ajan oppii uutta :)

Omalla kohdalla kaikki loggausluvat on tulleet hyvinkin nopeaan, parin tunnin - vuorokauden sisään.
Pari earthcachea on ollut sellaisia joissa ei erikseen ole pyydetty odottamaan loggauslupaa, niihin olen lähetänyt vastauksen ja samantein logannut kohteen.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 12.08.2014 17:13

Heräsi tuossa kollegojen kanssa idea, että aletaan ajamaan Suomelle omaa tarkastajaa geokohteisiin. Helpottaisi varmasti tarkastusprosessia kun saisi käydä keskustelun omalla kielellä, nythän tarkastaja on Ruotsista ja keskustelu käydään useimmiten molemmille vieraalla kielellä. Lisäksi vähentäisi nyt tarkastustyötä tekevien taakkaa kun saataisiin yksi tarkastaja lisää. Onpa meillä hyvä ehdotuskin tarkastajan pestiin jo mielessä, mahdollisesti useampikin. ;)
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kootut ohjeet”