OSTAN; kiipeilykamaa

Kätköilytavaroiden (ja miksei muidenkin) osto- ja myyntipalsta. Laita otsikon alkuun O: (ostan) M: (myyn) tai V: (vaihdan)
Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ma 11.08.2014 12:49

Nousukahva, oikean käden
Jalkalenkki
Daisylenkki
Sulkkareita

Jos joku on päivitellyt kamojaan ja on jäännyt jotain nurkkiin lojumaan, niin ostan..
Tarjoa rohkeasti!

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ma 11.08.2014 13:50

Asia ei varsinaisesti minulle kuulu kun en ole myymässä kiipeilykamaa, tuli vain mieleen pari pikku asiaa (-;

- jos sulla on käytössä grigri, niin sen kanssa menisi paremmin ehkä vasemman käden nousukahva. Itse tykkään nousta kahdella kahvalla joten molemmat kahvat tietysti sitten jos niin haluat. (Kyllä oikean käden kahvakin toimii)
- jalkalenkin voi tehdä itse narusta. Sen varassa ei ole oma henki kun kahva on (onhan?) valjaissa kiinni. Grigri on kuitenkin valjaissa kiinni, joten jalkalenkin pettäminen ei ole suuri riski. Ostolenkki on tietysti kiva säätöineen kaikkineen, mutta ei välttämätön.
- jos daisy-chainia ajattelit laittaa kahvan ja valjaitten väliin, se on toki kätevä kun mitan saa juuri itselle sopivaksi. Tähän tarkoitukseen käy kuitenkin ihan hyvin 60 tai 80 cm slingi. Slingit on halvempia kuin daisyt.
- sulkkareita (enkä muutakaan kiipeilykamaa) en ostaisi käytettynä. Riskinä on se, että jos sulkkari on pudonnut kovalle alustalle, siinä voi olla päälle päin näkymättömiä murtumia. Riskillä mennään siis käytettyjen tai lainattujen kiipeilyvarusteiden kanssa.

Tässä vain oma 5 centtiäni (-:

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ma 11.08.2014 15:13

Kiitos Keokas vinkeistä, itselläni on sovellettuja kamoja (juurikin jalkalenkki ja daisy) ja ajattelin hiukan parantaa niitä.
Yksikään ei kuitenkaan ole varmistuslaite/laskeutumislaite, joten nousu tyssää, jos oma tekele pettää.

Oot oikeassa ehkä noiden sulkkareiden kanssa, ostan uutena, kuin käytettynä, kun kunnosta ei sitten tiedä.

Tarkoitus olisi hiukan päivittää näitä kamoja, että jos meinaan päivän aikana vähänkin enemmän puuhailla, niin tulee hiukan käyttömukavuutta.
Prusiksolmu on kiva, mutta nousukahva josta saisi tukea, olisi viel kivempi :)

En osaisi edes kuvitella, että vasemmassa kädessäni olisi nousukahva, siinä on aina ollut grigri.
Toisaalta helpompihan tuo olisi varmaan oikeassa kädessä pitää, kerta olen oikea kätinen

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ma 11.08.2014 18:12

B0xHunter kirjoitti:En osaisi edes kuvitella, että vasemmassa kädessäni olisi nousukahva, siinä on aina ollut grigri.
Toisaalta helpompihan tuo olisi varmaan oikeassa kädessä pitää, kerta olen oikea kätinen
Sori kun sekaannun taas sun ostoilmoitukseen mutta kun...
Jos kiipeät köyttä nousukahvan ja grigrin kanssa, niin etkös sä vedä löysiä pois grigristä oikealla kädellä ja pidä nousukahvasta kiinni vasemmalla?
(Laskeutuminen on tietysti oma juttunsa. Silloin tietysti grigrin kahva on vasemmassa ja köysi oikeassa kädessä.)

Tapoja on toki monia, mutta en nyt mitenkään keksi, miten grigristä pidetään kiinni vasemmalla kädellä ylöspäin mennessä... :shock:

Avatar
zuge
Viestit: 120
Liittynyt: La 17.09.2011 20:03

Re: Vs: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja zuge » Ma 11.08.2014 19:01

Itse myös oikeakätisenä käytän vasurilla nousukahvaa ja oikealla vedän löysiä pois. Oikeaan käteen tulevan köyden tosin kierrätän nousukahvaan sulkurenkaalla kiinnitetyn pienen taljarullan kautta.
Vähän alla olevan videon tyylisesti, mutta siinä kyllä hepulla oikeassa kädessä kahva... liekkö vasenkätinen ;)
http://www.youtube.com/watch?v=NJHBQVkBxj0

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja 1jone » Ti 12.08.2014 4:32

Tästä videostä itse tykkäsin. :mrgreen:
Eritoten tuo backupin toteutus slingillä joka estää ahnehtimisen nousukahvaa nostaessa :P . (syyllistyn siihen miltei aina :oops: )
Tärkeä pointti tuossa myös on se, ettei kahva pääse putoamaan alas, sählätessä kamojen vaihdossa laskeutumiseen.
Itselläni tosin jää pois tuo backup ja löysät vedän suoraan grigristä pois. :shock:
Eli vähemmän kamaa...Yksinkertainen on kaunista :D
Toki älkää tehkö kuin minä teen, vaan tehkää kuten minä sanon :P (jotenkin tuttu fraasi :wink: )
En kyllä ole käyttänyt pitkään aikaan nousuihin grigriä, kun tuo pihka ongelma on kotimaisissa purkeissa riesana.(friction saver :roll: )

Nyt en ihan ymmärtänyt täysin millaista tekniikkaa boxi huntteri käyttää, mutta kuten keokas mainitsi ettei grigriin tule koskea noustessa.
Grigrihän ei varsinaisesti olekkaan nousulaite, vaikka soveltuukin siihen todella hyvin.
Ylös alas kiipeilyssä aivan loistava, koska siinä ollaan koko ajan kiinni ja turvalaitetta ei siis tarvitse vaihtaa.
Loistava värkki aloitteleville.
Kiivetessä on mahdollista pudota alas jos pitää grigristä kiinni ja estää laitteen toiminnan. :shock:
Lupasin etten foorumeilla opeta mitään kiipeilystä, mutta kaipa voisin suositella vaikkapa grigri2 laitteen esittely videon katsomaan.
https://www.youtube.com/watch?v=w4gVS8GyE48 (joo, se on juutuupista) :oops:
Herätys siinä vaiheessa kun Steve McClure aloittaa puhumisen, sillä mahdottoman hyvä tietopaketti grigristä alkaa viimeistään siitä. :wink:

Grigri on loistava puhtaan köyden kanssa, mutta se köysi ei ole puhdas ikuisesti suomen oloissa kätköillessä.
Todella suuri osa puukiipeilykätköistä on asetettu mäntyyn. :evil:
Ajan kanssa tulee vastaan pihka köydessä, jolloin alkavat myös ongelmat grigrin kanssa.
Pihka on äärimmäisen vaikea, jollei mahdoton saada köydestä pois ilman että köysi kärsisi siitä.(itse en tiedä keinoa)
Friction saver auttaa ankkuroitavan oksan osalta.
Toki se köysi pihkaantuu niihin muihin matkalla oleviin oksiin, joita köysi hieroo kiivetessä matkalla ylös.
Pihkaantuminen on hitaampaa F.S;n kanssa, mutta kuitenkin jossain vaiheessa se eka läntti ilmestyy köyteen. :(
Kun grigri ei enään luista köydessä, on tehtävä valintoja tulevien ongelmien ratkaisemiseksi.
Ostaako uutta köyttä vai korvaako grigrin jollakin toisella laitteella?
Nyt laittaisin puntariin sen, että kokemusta on jo tullut jonkunverran jumaroinnista.
Itse ostaisin joko toisen kahvan, basickin, crollin tai jonkin muun vastaavan laitteen nousuun. (joo joo "prusikilla pääsee" sanoo kohta joku)
Laskeutumiseen ostaisin kasin tai tuubimallisen laitteen (ATC tms.)
Toimivat paremmin sen pihkaisen köyden kanssa.
(kyllä. edelleen suosittelen grigrin käyttöä aloittelijoille jotta homma tulee tutuksi) :P

Ennen kuin se kerta tulee, että se grigri on jumissa eikä liiku mihinkään, niin opetelkaan joku variaatio pelastautumiseen tilanteesta.
Prusikki AINA MUKANA kiivetessä, sillä se ei paina mitään eikä vie paljoa tilaa kamoissa.
Sillä pystyy tekemään jo paljon ongelmatilanteessa.
Kursseilla olisivat opettaneet self rescue tekniikan jolla pääsisi alas vaikkapa pelkän sulkkarin avulla.
(köysi kiertyy mutta henki säilyy) :wink:
Kohta joku fiksu kirjoittaakin jotain juu tuubista ja 60 egee säästää. (mitä muuta siinä säästää? hermoja ei ainakaan...)
Kiipeily on kallis harrastus, ja se ennemmin tai myöhemmin ottaa sen rahan kuitenkin. :cry:
Varusteita on hetken päästä ainakin 2 repullista jollei muuta :P

Sitten siihen pää aiheeseen eli sitä kamaa pitäs saada ja halvalla.(tai sitten nälkä kasvaa syödessä ja tilataan enemmän) :P
Itse suosin ulkomaisia liikkeitä vaikka aina ei pysty odottamaan kamoja, ja on pistettävä lompakko levälleen ja saatava romppeet heti. :oops:
Kimppatilauksilla rahtikulut saa jaettua ja hinnat ovat muutoin hieman pienemmät kuin suomessa.
Toimitus kestää 1-2 viikkoa euroopasta, muualta vähän pidempään.
Esim.
Tällä hetkellä matkalla on tulossa tilaus Barrabes ski&mountainilta.
Singingrock semistatic 10,5 200M 233,9€
Sulkkarit3X 8,5€/kpl
Taljarulla 10,5€
Rahti 34,6€
Yht. 304,5€
Tuo satsi suomesta menisi varmasti super suomi alennuksillakin yli 400 euron.

Huono puoli tuolla tavalla ostaessa on se että pitää itse tietää mitä on ostamassa ja miten niitä käytetään.
Kohta joku fiksu kirjottaa että juutuubissa on hyvät videot :roll:

toni_j
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 17.02.2012 12:22

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja toni_j » Ti 12.08.2014 9:42

Olen itse hakenut kaikki jumarointi kätköt grigrillä ja nousukahvalla. Olen oikea kätinen ja käytän kahvaa oikeassa kädessä ja grigristä vedän löysät pois vasemmalla. Mitään ongelmia ei ole ollut nousussa.

Vasta tänä kesänä on ollut hetkittäisiä jumiutumisongelmia grigrin kanssa pihkan takia laskeutuessa, mutta valjaissa minulla roikkuu aina atc backuppina.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ti 12.08.2014 12:22

Grigristä vielä vähän (en käytä itse juurikaan nykyään):

Tuo vehje on 'oikeakätinen'. Laskeutuessa tai varmistaessa köyden 'löysä' pää (anteeksi terminologia) kulkee kiipeilijän oikealta puolelta oikean käden ollessa 'jarrukäsi', aivan kuin tuossa 1jonen linkittämässä videossa. Myös vasenkätisten on syytä opetella käyttämään laitetta oikein päin. Kasi tai ATC ovat 'molempikätisiä'. Itse olen omaksunut tekniikan, jossa 'jarrukäsi' on kuitenkin aina oikea käsi, riippumatta käytössä olevasta laitteesta. Köysi kulkee itselläni aina oikealta puolelta laskeutuessa.

Tästä johtuen on luontevaa, että köyden 'löysä' pää on oikeassa kädessä myös grigrillä noustessa. Kuten yhdessä yllä linkitetyssä videossa näkyy, onnistuu löysien veto myös vasemmalla kädellä. En kuitenkaan näe mitään syytä näin tehdä. Mielestäni on loogista tehdä asiat aina samalla tavalla ja mahdollisimman yksinkertaisesti.

Grigrin opetusvideoissa ei juuri noususta grigrillä puhuta. Tämä siksi, että grigri ei ole varsinainen nousulaite ja itseasiassa grigrillä nouseminen on varsin kömpelöä ja vaivalloista. Suomen puukätköillä nousua tulee yleensä maksimissaan 20 metriä, joten tuon matkan kiipeää vaikka *** edellä. Grigrin etu aloittelijalle on kuitenkin se, ettei köydestä tarvitse irroittautua. Paitsi jos se purkki ei olekaan siinä alaoksalla, johon köysi loppuu...

Jos googlaa vaikka videon, jossa kiivetään noihin satametrisiin giant sequoia mammuttipetäjiin, ei näe kenelläkään grigriä nousulaitteena. Kaikki kiipeävät single rope tekniikalla käyttäen kahta nousukahvaa.

Jos kaikesta huolimatta haluaa kiivetä niin, että nousukahva on oikeassa kädessä ja löysiä vedetään vasemmalla kädellä, olkoon niin. Silloin on kuitenkin muistettava, että laskeutuessa köysi pitää siirtää oikealle puolelle (oikea käsi jarruttaa).

(Grigristä ei pidetä kiinni noustessa nousukahvalla ja grigrillä).

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ti 12.08.2014 12:34

Elikkäs..
Mulla on grigri vasemmalla puolella, vasemmalla kädellä vedän löysiä pois ja oikealla kädellä siirän solmua eteenpäin.
Grigriin en koskekkaan nousun aikana kertaakaan, silloin kosken ensimmäistä kertaa, kun laskeudun :)

Oon myös miettinyt tuota 8-rengasta, että pakkohan tuokin on hommata, jos grigri tekee tenät, niin olen kusessa.

Mutta näihinkin saan hiukan opastusta varmaan youtubesta, kun kerkeän vain asiaan perehtymään ;)

Mutta tosiaankin, aivan loistava harrastusmuoto ja olen kyllä valmis laittamaan tuohon rahaakin, tosin turhaa rahaa en siltikään tuohon laittaisi, siksi kyselenkin käytettyjen kamojen perään.
Jos jollain on jossain vaiheessa tilausta ulkomaalaiseen kauppaan, niin ottakoot yhteyttä muhun, laitetaan samalla tulemaan mullekkin kamaa :)

Enkä todellakaan ole pahoillani, että asiasta keskustellaan ja etenemismuotojani kyseenalaistetaan; haluan olla suhteellisen turvassa, kun kumminkin korkeat paikat on mulle todella pahoja paikkoja ja kamoihin täytyy luottaa, ihan vaan jo psyykkeenkin takia!

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ti 12.08.2014 12:40

Keokas kirjoitti:Grigrin etu aloittelijalle on kuitenkin se, ettei köydestä tarvitse irroittautua.
Varmuuden vuoksi selvennän vielä vähän:
Köyttä ylös-alas kiivetessä (purkki on siinä alimmalla oksalla) ei toki tarvitse irroittautua köydestä muutakaan laskeutumislaitetta käytettäessä. Silloin laskeutumislaite (ATC, kasi, ym.) kiinnitetään köyteen ennen nousukahvojen irroittamista. Tämä pitää tietenkin opetella etukäteen turvallisessa korkeudessa (maanpinnan tuntumassa).

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ti 12.08.2014 13:05

B0xHunter kirjoitti:Elikkäs..
Mulla on grigri vasemmalla puolella,
Onhan se grigri kuitenkin siinä keskellä belay-loopissa (varmistuslenkissä)?
B0xHunter kirjoitti: Oon myös miettinyt tuota 8-rengasta, että pakkohan tuokin on hommata, jos grigri tekee tenät, niin olen kusessa.
Kasi on hyvä mutta väärin käytettynä vaarallinen. Suosittelen käyttämään kasin ja ATC:n kanssa prusik-varmistusta.
B0xHunter kirjoitti:Mutta näihinkin saan hiukan opastusta varmaan youtubesta, kun kerkeän vain asiaan perehtymään ;)
YouTubessa on paljon hyvää tietoa mutta myös todella paljon kukkua. Kannattaa olla tarkkana, mitä uskoo ja mitä ei...
YouTubea parempi olisi käydä kurssi tai vähintään 'yksityistunti' sellaisen henkilön kanssa, joka osaa kiipeilykamoja jo käyttää ja niiden käyttöä neuvoa. Varmasti löytyy kätköilijöistä jo sellaisia kiipeilyä harrastavia, jotka mielellään neuvovat - paljon mieluummin kuin lukevat jostakin aloittelevan kätköilijä-kiipeilijän loukkaantuneen.

Kiipeily voi olla kivaa ja turvallista.
Se voi olla myös hengenvaarallista.
Asioita voi tehdä oikein ja väärin - ja siltä väliltä.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ti 12.08.2014 14:29

B0xHunter kirjoitti:Oon myös miettinyt tuota 8-rengasta, että pakkohan tuokin on hommata, jos grigri tekee tenät, niin olen kusessa.
Tähän piti vielä tarttua.

Jos grigri jää jumiin esim. pihkan takia, kasi tai ATC ei auta grigrin irrottamisessa. Grigriä ei saa köydestä irti jos köydessä on veto päällä. Grigrin yläpuolelle ei saa kiinnitettyä kasia tai ATC:tä kun köydessä on vetoa. (Grigrin alapuolelle kiinnittämisestä ei ole mitään hyötyä, tai hätätapauksessa on, mutta silloin grigri jää kiinni köyteen.)

Grigrin jäädessä jumiin, tulee kyseeseen prusikin tai nousukahvan kiinnittäminen grigrin yläpuolelle. Näin grigristä saadaan veto pois ja grigrin voi irrottaa.

Kuten 1jone mainitsi, prusikin (tai kahden) kantaminen aina mukana valjaissa on erittäin hyvä tapa.

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ti 12.08.2014 16:14

Jeps pari 5mm nauhalenkkiä on aina mukana :)
Mutta joo, ihan tuntemattomia käsitteitä meikäläiselle tuossa, esim. tuo ATC-laite

Mutta tuossa ajattelin hiukan joltain taholta hiukan kysyä vinkkiä ihan käytännössä, kun kerkeää vaan

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ti 12.08.2014 16:43

Prusikit tehdään yleensä apuköydestä (narusta) 5-6mm. Kannattaa hankkia siihen tarkoitukseen valmistettua kunnollista narua. Jälleen on kyse sellaisesta välineestä, jonka varassa henkiriepu roikkuu...

http://www.mountainshop.fi/oppaat/kalalkeet/page12.html

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ti 12.08.2014 17:20

B0xHunter kirjoitti:Elikkäs..
Mulla on grigri vasemmalla puolella, vasemmalla kädellä vedän löysiä pois ja oikealla kädellä siirän solmua eteenpäin.
Grigriin en koskekkaan nousun aikana kertaakaan, silloin kosken ensimmäistä kertaa, kun laskeudun :)
Tähän samaan tartuin minäkin kuten Keokas.. Onhan sinulla tuo grigri tosiaankin oikeassa paikassa kiinni? Mikään muu lenkki valjaissa ei ole tarkoitettu itsensä varmistamiseen kuin se belay loop siinä keskellä edessä. Kaikki muu, mihin jotain saa kiinni ovat vain tarvikkeiden mukanaan raahaamiseen.

Kauhulla katson tätä kuvaa:
http://imgcdn.geocaching.com/cache/log/ ... cda61a.jpg
Missä tuo grigri on tuossa kuvassa kiinni?

- Kulpakko tiimin kaksilahkeinen

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ti 12.08.2014 17:34

Ouch!
Toivotaan, että se on belay-loopissa ja valjaat ovat vahingossa kiertyneet hiukan vasemmalle...

Kiinnostaa myös, mistä tuo köysi on hankittu, kuinka paksua se on, mikä sen vetolujuus mahtaa olla...

Mistä nuo sulkkarit on hankittu, onko niitä tarkoitettu kiipeilyyn...

Mitä narua tuo punainen on?

Mitenkään arvostelematta mitään, kiinnostaa vain kovasti tietää...

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ti 12.08.2014 17:48

Muistan, kun ohjeistettiin, että ainoastaan siihen keskellä olevaan lenkkiin laitetaan kiipeilykamaa, ei mihinkään muuhun.
Sulkkari on tämmöinen joka on kiinni grigrissä.

Punainen naru on 5mm köyttä, ostettu honk kongista, hyvin ajanut asiansa tähän mennessä ainakin.

Köysi on tämmöinen

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ti 12.08.2014 18:00

B0xHunter kirjoitti:Muistan, kun ohjeistettiin, että ainoastaan siihen keskellä olevaan lenkkiin laitetaan kiipeilykamaa, ei mihinkään muuhun.
Sulkkari on tämmöinen joka on kiinni grigrissä.

Punainen naru on 5mm köyttä, ostettu honk kongista, hyvin ajanut asiansa tähän mennessä ainakin.

Köysi on tämmöinen
Muuten huojentava tietää, paitsi että Honkkari ei tietääkseni myy mitään kiipeilyyn soveltuvaa. Prusik-naru olisi syytä olla myös kunnollista. Kyllä nuo muut on varmasti ok (-:

Mikä tahansa ajaa minkä tahansa asian hyvin, kunnes ei yllättäen enää ajakaan. Sellainen tilanne tulee aina nopeasti ja varoittamatta. Silloin voi käydä 'naps ja kops'. Ja tällä en tarkoita nyt purkin löytymistä...

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ti 12.08.2014 18:06

Nooh..
Onneksi on muutaman metri tämmöistä narua jonka voisin laittaa lenkiksi.
Kun itseänikin hiukan loppupeleissä epäilytti tuo naru

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: OSTAN; kiipeilykamaa

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » Ti 12.08.2014 19:07

Pihkan saa irti näppärästi sinolilla! Nimittäin auton konepellistä, käsistä yms. MUTTA vastuuvapauslausekkeena ei ole hajuakaan voiko kiipeilyköysiä käsitellä alkoholilla!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Osta, myy, vaihda”