Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Yleistä keskustelua kätköilystä
jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ti 01.07.2008 9:26

Minkälaisia hämäyskeinoja käytätte jästirikkailla jemmoila vai menettekö suoraaan asiaan?Itse yritän viimeiseen asti olla paljastamatta käytökselläni kätkön sijaintia.Käyttämäni hämäyskeinot:Kännykkä korvalla,gepsi korvalla,kengännauhojen sitominen vaikka kumisaappaista,"hälytakki tai haalari" höystettynä haravalla,lapsikatras mukana(oikein hyvä) :) ,yleinen notkuminen alueella ruokottoman näköisenä,sixpack tms.kourassa(käytetty kerran Riihimäellä),tai OHO,lompakko sisältöineen levisi jalkakäytävälle :lol:
Kai niitä keinoja riittää...
jonsson

Avatar
reijamasa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 08.01.2007 17:25
Paikkakunta: Nyystaad

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja reijamasa » Ti 01.07.2008 9:37

"Valokuvailenpa tässä tätä merkillistä kivenmurikkaa" -on yksi parhaista konsteista.
Kestävä lokikirja - parempi mieli http://lokikauppa.mycashflow.fi

slassu
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 21.01.2008 11:58

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja slassu » Ti 01.07.2008 9:45

Siinähän niitä tulikin jo. Älypuhelinta olen usein pysähtynyt nysväämään jos ei puhelua ole just sattunut tulemaan. :) Lasten kanssa on myös hyvä notkua mutta pienten lasten kanssa se ei kovin urbaanissa oikein toimi kun aika menee kätkön etsimisen sijaan lasten kaitsemiseen. Valokuvaaminen on myös usein käypä tapa hämätä, joskus siitä saattaa olla apua ihan oikeastikin jos kameralla saa kuvan jostain muuten hankalasta paikasta ja sitä voi samantien tarkastella ruudulta. Päiväsaikaan oikein jästirikkailla paikoilla huomaamattomin toiminta on sellaista jota ihmiset odottavat näkevänsä, eli esimerkiksi heijastinliivi/takki-päällä lainkaan ympäristöstä piittaamatta saa usein kaikessa rauhassa vaikka purkaa koko sillan tms. ilman että ketään kiinnostaa, mutta jos menee vaivihkaa vilkuilemaan niin jo ensimmäinen ohikulkija jää katselemaan että mikäs hiippari täällä... Maastoauto jätetään siihen mihin duunarikin sen jättäisi, eli puoliksi jalkakäytävälle tyhjäkäynnille. Vaikutelmaa tehostaa esimerkiksi Biltemasta tms. hankittu keltainen magneettivilkku katolla. :twisted: Heijastinliivin kanssa toimii myös jätesäkki johon voi ihan oikeasti kerätä roskia samalla kun tonkii kätköä esiin. Koiraa ei minulla ole, mutta ole huomannut että sellaisen ulkoiluttaminen on usein maisemaan sopiva peruste notkua lähes missä vain.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ti 01.07.2008 10:07

Pienten lasten kanssa ja lastenvaunut. Lastenvaunut vaan otolliseen paikkaan niin aina voi rauhassa säätää jotain ja siis kätkö hakea. Vielä parempi jos sataa niin lastenvaunut ja sateenvarjo on tappava yhdistelmä.
Koira tietenkin on hieman samanlainen. Aina voi mennä jonnekin puskaan ei kukaan ihmetele. Nyt pojan voi päästää irti ja leikkiä vaikka piilosta tai jotain kukkuluuruu leikkiä..Joskus varmaan kerättiin katseita kun kuljimme turvakaukalon kanssa metsässä pojan ollessa nuorempi.
Yksin liikkuessa kaiketi mitä ripeämmin vilkuilematta toimii sitä vähemmän pistää silmään toki jos ei heti löydä niin kamera, puhelin tms. kengännauhat..Hälyliivit ja tötsät ympärille ja mittaus käynnissä merkki voisi olla aika hyvä...
Still one more to find!

geocandidate
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 10.06.2008 21:03
Paikkakunta: Lahti

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja geocandidate » Ti 01.07.2008 10:47

Useimmiten käyttämäni keino on koiran ulkoilutus. Koiraa kun vähän tönii, niin se nuuskii kyllä siitä, mistä kätköä pitäisi etsiä. Koira antaa myös järkevän syyn olla keskellä katua kaatosateessa ilman sateenvarjoa, kun normaaliväestö pysyy sisällä tai ainakin autoissaan. Koiran ulkoilutuksessa on myös se hyvä puoli, että kotoa saa paljon helpommin luvan lähteä, kun on koira mukana eikä isäntä ole menossa vaan kätköilemään. :wink:

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 01.07.2008 11:14

vähän offtopic, mutta kuitenkin:

Joskus oli olemassa "en ole eksyksissä, etsin GEOKÄTKÖÄ" -paitoja. Saako niitä vielä jostain? Ja jos ei saa, niin pitäisikö teettää? Virallinen logo mukaan tietysti. Hinta max10e/kpl. Minä tilaan 5kpl: XL, M ja 8, 5, 3v lapsille...
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja el2 » Ti 01.07.2008 16:33

Otappa logo vaikka muistitikulla ja kipase paikalliseen paita painoon. Luulen että ei kummosia maksa. Varsinkin jos vie oman paidan mennessään. Tietää ainakin minkälaista laatua vaatekappale on.
haittaaks se

geojussi
Viestit: 12
Liittynyt: Su 30.03.2008 13:46

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja geojussi » Ti 01.07.2008 17:35

Valokuvaus on usein ollut hyvää sijaistoimintaa, niinkuin jo todettiinkin. Kun kuvia on yleensä tullut otettua oikeastikin eikä vaan leikisti niin näistä on kotona joskus paljastunut kätkön jäljille vieviä seikkoja. Ja kerran ekan 10 kätkön aikana Laajasalo Geopuzzlen vikalla rastila tarkoin iteroin loppupisteen koordinaatteihin ja otin kuvan paikalta. Kätköä sitten etsin tunnin ja kotona huomasin että kätkö geonäkyi selvästi ensin ottamassani kuvassa, hyvän naurut tästä ainakin sai.

Garminin voi myös aina nostaa korvalle ja alkaa puhua... Tosin kerran yksi laitapuolen kulkija tuli ihmettelemään että mikäs Nokian malli toi tommonen on. Viime vuosituhannen ensimmisiä kansanmalleja ollut nokia RinGo (NMT 450) oli aika lailla tuon perussiniharmaan 60cx:n näköinen.

Avatar
~Heikki~
Viestit: 65
Liittynyt: Su 06.04.2008 13:50

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja ~Heikki~ » Ke 02.07.2008 2:49

Kun yleensä kätköilemme -ZoSon. kanssa tiiminä voi toinen suorittaa jonkinlaista harhautus toimintaa.. Esimerkiksi improvisoitu katutanssi esitys on aika kova juttu... Samoin Kaveria voipi käyttää "lihamuurina" kätköä napatessa (eventin jälkeinen 7 miehen lihamuuri Puck kätöllä oli aikamoisen tehokas)

Sitten myös "olen-eksynyt-ja-tarvitsen-sinulta-neuvoja" kikka voisi toimia (ei ole vielä tullut kokeiltua), jos mukana on vaikka kätkökuvaus paperilla... Päät vain yhteen ja osoittelemaan "karttaa".

Myös kellon vilkuilu "tyyliin missä-se-idiootti-nyt-viipyy" tyylisesti on todettu toimivaksi, hämäystä täydentää jos välillä vilkuilet vihaisen näköisesti molempiin suuntiin tietä pitkin.

Kaikkein tehokkain kuitenkin taitaa olla vain seisoskella siinä itsevarmana ja sen näköisenä kuin sinulla todella olisi oikeus siinä olla. Täydennä metodia tuijottamalla tuijottelijoita suoraan. Yleensä kävelevät pois, tai ainakin kääntävät katseensa.
Lyön vetoa olevani ainoa henkilö geokätköilyn historiassa, joka on saanut komentavalta (armeijan) upseeriltaan komennon: Etsi, MARS MARS! (Viitaten siis geokätköön). Jos joku todistaa toisin, sitoudun tarjoamaan hänelle perinteiset munkki kaffet.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 02.07.2008 9:32

Meikäläisellä yleisin jästienväistämistapa taitaa olla vain se, että odotan kunnes jästi on mennyt ohi. :)
Joskus, esimerkiksi juuri tuolla Puck-kätköllä, jästejä virtaa koko ajan ohi, niin on vain pakko etsiä välittämättä jästeistä. Kengännauhojen sitominen taitaa olla toiseksi yleisin tapa. Eihän ne jästit yhtään ihmettele jos sitoo kengännauhojaan mainostaulun alla, pensaassa tai jossain muussa yhtä typerässä paikassa...

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ke 02.07.2008 9:54

Itse koitan juuri "valokuvata" tai esimerkiksi Helsingissä näyttää ihan turistilta - vielä kun kaupunkipyörällä sotkee, niin menee täydestä kuin väärä GC. Jos on liikkeellä seuralaisen kanssa (etenkin jos tämä on naispuolinen), niin kyllä sitä harhautuksia voi aina kehittää..
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ke 02.07.2008 13:32

marko77 kirjoitti:Itse koitan juuri "valokuvata" tai esimerkiksi Helsingissä näyttää ihan turistilta - vielä kun kaupunkipyörällä sotkee, niin menee täydestä kuin väärä GC. Jos on liikkeellä seuralaisen kanssa (etenkin jos tämä on naispuolinen), niin kyllä sitä harhautuksia voi aina kehittää..
Tuli juuri mieleen että olen itsekkin joskus käyttänyt "valokuvaushämäystä".
Rikkinäinen polkupyörä systeemiä kätkön lähistöllä myös on joskus tullut testattua!
Ja olikohan se Kätkö GCRB21 Turussa, kun täytyi käyttää autoa näkösuojana. Täytyi olla näet vähän" katollaan" kätköä etsiessä kun lähistöllä oli pari turistibussia turisteineen.
Naispuolinen seuralainen kätkömaisemissa hommaa/systeemiä en ole vielä millään tasolla kätköillä kokeillut.Täytyy kuitenkin laittaa mielenkiintoinen idea korvan taakse.Kiitos uusista vinkkeleistä ajatuksista :) :wink:
jonsson

teilit
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 25.06.2008 21:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja teilit » To 03.07.2008 8:47

Meillä perinteinen tapa on, että minä katselen maisemia ja "tekstaan" gepsilläni, teini kuvaa ja porukan pienin leikkii eli hoitaa itse työt. Kukaan ei koskaan kiinnitä huomiota pieneen, joka koluaa missä milloinkin. Aina välillä pidämme tuumaus tauon, jossa annetaan uudet ohjeet, ja taas puuha jatkuu. Pienin sanookin olevansa kolopossu, muilla kun on apuna geokoiria... :lol:

saint_tobias
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:44

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja saint_tobias » To 03.07.2008 22:46

Kyllä kännykkä toimii monessa tilanteessa tuli puhelu tai ei. Eräällä erittäin vilkkaalla jästikätköllä piti turvautua kyykkyasentoon ja karttaan.. siinä vähän porukka ihmetteli et mitäs siinä teet, mut meni läpi hienosti.
Joku täällä foorumilla oli joutunut valehtelemaan olevansa sillankorjaaja, joka arvioi sillan rakenteita tms. Se oli hauska oivallus! :-)

Monta kertaa jästi kätköt ovat helppoja, sillä ohikulkeva porukka vaihtuu nopeasti. Tällainen on esim 0 -km helsinki.
Itse tykkään hakea juuri näitä jästikätköjä ja tulen jossain vaiheessa piilottamaan sellaisen, kunhan vaan saan vielä lisää kokemusta.

GeoMaria
Viestit: 4
Liittynyt: To 30.10.2008 20:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja GeoMaria » To 30.10.2008 20:29

Hei. Uutena kätköilijänä (9 löydetty) ihmettelen, onko jästejä todella hämättävä noin suurella työllä. :?: Itse nimittäin en ole kiinnittänyt jästeihin juurikaan huomiota, vaan etsinyt ja avannut kätkön kaikessa rauhassa piilottelematta mitenkään. Sen olen vilkaissut, että lähistöllä ei hengaile ketään potenttia jästijää (pikkupojat, nuorisojoukot ym), mutta lenkkeilijöistä ja ohiajavista autoista en ole välittänyt. Pari koiranulkoiluttajaa on tuijotellut vähän pitkään, mutta jatkanut sitten matkaa.
Jos joku jästi etsimistä olisi uskaltanut tulla ääneen ihmettelemään, olisin varmasti selittänyt geokätköilystä. Mahdollisestihan olis saatu taas uusi innostunut kätköilijä (tai sitten reaktio kuten kaverillani: Kaikkea sitä on.) :)

Rafu
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 14.01.2008 22:35
Viesti:

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja Rafu » To 30.10.2008 20:43

Kuva
Nuo hämää aika hyvin.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » To 30.10.2008 20:47

Aina ei ole tarvetta eikä mahdollisuuttakaan piilotella tekemisiään ja silloin on paras tapa jatkaa kertomalla jäst(e)iille avoimesti, mitä on tekemässä.
Näin olen itse tehnyt useamman kerran silloin kun sivullisia on ollut aivan kätkön liepeillä eivätkä ole tehneet elettäkään poistuakseen.
Samoin, jos olen tullut "yllätetyksi" rasia kädessä. Parempi kertoa kuin herättää turhia epäilyksiä epämääräisellä peittelyllä.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja NMS68 » To 30.10.2008 20:55

GeoMaria kirjoitti:Hei. Uutena kätköilijänä (9 löydetty) ihmettelen, onko jästejä todella hämättävä noin suurella työllä. :?: Itse nimittäin en ole kiinnittänyt jästeihin juurikaan huomiota, vaan etsinyt ja avannut kätkön kaikessa rauhassa piilottelematta mitenkään. Sen olen vilkaissut, että lähistöllä ei hengaile ketään potenttia jästijää (pikkupojat, nuorisojoukot ym), mutta lenkkeilijöistä ja ohiajavista autoista en ole välittänyt. Pari koiranulkoiluttajaa on tuijotellut vähän pitkään, mutta jatkanut sitten matkaa.
Jos joku jästi etsimistä olisi uskaltanut tulla ääneen ihmettelemään, olisin varmasti selittänyt geokätköilystä. Mahdollisestihan olis saatu taas uusi innostunut kätköilijä (tai sitten reaktio kuten kaverillani: Kaikkea sitä on.) :)
Minäkään en näe erityistä tarvetta piileskellä, mutta nuorisoporukat, lapset ja laitapuolen kulkijat olen minäkin yrittänyt välttää. Jos kätkön etsiminen tai esiin ottaminen näyttää kovin nololta tai epäilyttävältä, odottelen sopivampaa hetkeä. Kaupunkilaisjärki auttaa pitkälle (tai maalaisjärki, jos ollaan maalla).

Ihmisiä ei yleensä kiinnosta tippaakaan muiden tekemiset ja jos kiinnostaakin, jästimisriski on käytännössä likimain nolla, koska aika harvoilla on tarve rikkoa kätköjä.

tyysterin mafia
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.09.2008 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja tyysterin mafia » To 30.10.2008 21:21

Hämäyskeinot tilanteen mukaan. Milloin olemattomia kengännauhoja köytetty, milloin kuvattu lapsia eri patsaiden edessä. Yksin onkin hankalampaa. Odottelu on paras keino, katsoa välillä olematonta rannekelloa, tuhista ja kuikuilla sivuille ihan kuin odottaisi kyytiä. Sitten kun jästi joka oikeasti odotti kyytiä häviää, pikainen purkin haku. Käsilaukun tonkiminenkin on hyvä keino, ei tuu kukaan kyselemään mitä touhuaa. Mutta joskus jästit on tosi sitkeässä, esim vuosi sitten työmatkalla Turussa jästit ihan kiusallaan pysyivät kuin liimattuina. Ensi viikolla sinne taas työmatkalle ja nyt haen ne purkit, tällä kertaa otan kaverin sieltä suunnalta mukaan niin on helpompaa, kaks akkaa jää johonkin keskelle ei mitään juoruamaan - mitäs outoa siinä on??? :lol:

Ajeltiin kerran kaverin kanssa peräkkäin kaupunkiin ja huomasin yhden purkin (jonka itse jo aikaa sitten hakenut) lähettyvillä perheen - isä, äiti ja kaksi pientä lasta. Kaikki kurkkivat ympäriinsä ja isällä oli selkeästi gepsi kädessä. Soitin heti kaverille joka tuli perässä ja kysyin että näitkö kyseisen perheen. Se sano että aina tuossa kohtaa on porukkaa pyörimässä, mitä outoa siinä on? Kerroin kaverilleni, joka tietää kätköilyharrastuksestamme, että siellä on kätkö. Hän ajaa tätä reittiä joka päivä ja on monen monta kertaa nähnyt porukkaa siinä, muttei ole ajatellut että siinä on jotain outoa. Itse aina ajattelee että "kaikki katsoo minua oudosti", oikeasti taitaa olla niin että suurin osa ihmisistä näkee sinut, mutta ei kuitenkaan näe sinua. Kaikilla on niin kiire ja on omat asiat mielessä, ettei hirveästi kiinnostu toisten tekemisistä. Paitsi jos käyttäytyy tosi tosi tosi epäilyttävästi :mrgreen:
De gustibus non est disputandum

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Hämäyskeinot "jästikätköillä"

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 31.10.2008 9:41

Niinpä.
Tähän lokiin lisäyksenä että kysäisin muutaman metrin päästä ohimenneeltä veneilijältä josko hän ihmetteli mitä minä puuhailin, hän sanoi ettei kiinnittänyt huomiota vaikka olin varma että venekunta katseli minua oudoksuen.
Sitä vaan luulee olevansa maailman napa kun tekee jotain "outoa".
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”