Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ti 04.03.2014 13:30

RaittiusEno kirjoitti:Olisiko minun pitänyt käyttää koko viikonloppuni Helsingissä mysteerien ratkomisen merkeissä, jos olisin halunnut kasvattaa logimäärääni? Ei se mene niin ja ei se mene niin muillakaan, jokainenhan sen tietää. Kyllä nopeat selkeät perustradit hyvillä paikoilla on sitä oikeaa alkuperäistä geokätköilyä ja jos joku muuta väittää, niin tietää itsekin valehtelevansa.
Mitehän tässä yhteydessä määritellään Helsinki? Helsingissä on kuitenkin 551 tradia, että kai niillä nyt yksi viikonloppu pitäisi pärjätä ennen kuin tarvii vaihtaa mysteihin.
X

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Ti 04.03.2014 13:42

RaittiusEno kirjoitti:[...]Olisiko minun pitänyt käyttää koko viikonloppuni Helsingissä mysteerien ratkomisen merkeissä, jos olisin halunnut kasvattaa logimäärääni?[...]
Hait siis KAIKKI Helsingin 550 tradia viikonloppuna? :shock: (Helsingissä lähes 700 muuta kuin mysteeriä. Myssejä on noin 300, niin eiköhän siellä ole ihan kaikille jotain? [Ihme marmatusta!!! :? ]) Sitäpaitsi, se että se kysymysmerkki on kartalla siinä ydinkeskustassa, EI tarkoita että se purkki siitä paikan varaisi. Purkki voi olla jossain hevontuutissa muutaman kilometrin säteellä.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 04.03.2014 14:42

-Ozzi- kirjoitti:Sitäpaitsi, se että se kysymysmerkki on kartalla siinä ydinkeskustassa, EI tarkoita että se purkki siitä paikan varaisi. Purkki voi olla jossain hevontuutissa muutaman kilometrin säteellä.
Tai jopa Tukholmassa :evil:

kisaranta
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 27.07.2010 18:52

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja kisaranta » Ti 04.03.2014 15:29

oli ihan pakko,,,

GCXP7Q
Peruskätkö keskellä Helsinkiä

http://coord.info/GCXP7Q

ja tradi..

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Ti 04.03.2014 15:43

kisaranta kirjoitti:oli ihan pakko,,,

GCXP7Q
Peruskätkö keskellä Helsinkiä

http://coord.info/GCXP7Q

ja tradi..
:D Mistä tässä ketjussa oikeen puhutaan? Useamman kilometrin säteellä tuosta Helsingin keskustastahan ei ole kuin tradeja! T

raimac
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 04.11.2011 9:28

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja raimac » Ti 04.03.2014 16:11

RaittiusEno kirjoitti:Olisiko minun pitänyt käyttää koko viikonloppuni Helsingissä mysteerien ratkomisen merkeissä, jos olisin halunnut kasvattaa logimäärääni? Ei se mene niin ja ei se mene niin muillakaan, jokainenhan sen tietää..
Eivätkö siis tradikätköt kasvatakaan logimäärää? :shock: Piste mysteerikätköille! :D
Ei varmaan kukaan ole väittänytkään, että ainoa keino logimäärän lisäämiseen on mysteerien ratkonta. Kyllä se onnistuu tradikätköjen hakemisellakin. :mrgreen:
Kyllä nopeat selkeät perustradit hyvillä paikoilla on sitä oikeaa alkuperäistä geokätköilyä ja jos joku muuta väittää, niin tietää itsekin valehtelevansa.
Tietenkin on mutta ei sen tarvitse olla ainoa tapa. Jos näin olisi, niin tämäkin sota käytäisiin vielä kivikirveillä. Aika kova väite syyttää muita valehtelijoiksi ilman mitään todellista aihetta.
Tässäkin ketjussa moni mystin ystävä on tunnustanut, ettei ratkaiseminen onnistu ilman vinkkipuheluita ja neuvoja. Tämä jo todistaa, ettei mysteereitä edes ole tarkoitettu kaikelle kansalle, vaan se on selkeää sisäpiiritoimintaa, jossa 5-15 hengen insinööriporukka tekee toisilleen mysteereitä.
Eihän tuo todista yhtään mitään. Jos näin on, niin voisit esittää joitain faktoja väitteesi tueksi. Itse olen ratkonut toistasataa mysteeriä ilman vinkkipuheluita tai minkäänlaista insinööri- tai muutakaan korkeakoulutaustaa. Joitakin olen luovuttanut liian vaikeina löytämättä nopeasti ratkaisua, mutta suurin osa on vielä edes yrittämättä.

Tampereella löytyy mysteerikätköjen tekijöinä vajaat 100 nimimerkkiä ja tradikätköillä runsaat 150, suuri osa on ollut mukana molemmissa ryhmissä. Toki eiväthän aivan kaikki ole välttämättä tamperelaisia mutta, käyttääkseni sinun argumenttejäsi, tämä todistaa etteivät mysteerit suinkaan ole mitään sisäpiiritoimintaa.

Tällainen keskustelu olisi paljon hedelmällisempää jos esitettäisiin asioista todellisia varjopuolia eikä omia rajoittuneita mielipiteitä.

RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » Ti 04.03.2014 16:13

Tämä ketju on ollut oikea sohaisu muurahaispesään. Nyt mysteerien tekijät hyppivät seinille. Näköjään herättely todellisuuteen oli paikallaan. Olisiko jo kuitenkin syytä kaikkien rauhoittua? Kyllä niitä kätköjä riittää, jokaiselle...

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja stebu » Ti 04.03.2014 16:28

RaittiusEno kirjoitti:Tämä ketju on ollut oikea sohaisu muurahaispesään. Nyt mysteerien tekijät hyppivät seinille. Näköjään herättely todellisuuteen oli paikallaan. Olisiko jo kuitenkin syytä kaikkien rauhoittua? Kyllä niitä kätköjä riittää, jokaiselle...
Sitähän tässä on jo ketjun alusta (2. maili:) alkaen yritetty esittää!
-stebu

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Ti 04.03.2014 16:51

RaittiusEno kirjoitti:Tämä ketju on ollut oikea sohaisu muurahaispesään. Nyt mysteerien tekijät hyppivät seinille. Näköjään herättely todellisuuteen oli paikallaan. Olisiko jo kuitenkin syytä kaikkien rauhoittua? Kyllä niitä kätköjä riittää, jokaiselle...
Puhdasta trollausta tämä on ollut... :!:

Kullervo
Viestit: 35
Liittynyt: La 25.09.2010 22:33

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Kullervo » Ti 04.03.2014 17:07

Ei haukku haavaa tee...kyllä tällaistakin "kyseenalaistavaa" keskustelua voidaan käydä ilman, että siitä kenenkään kannattaa henk.koht. pulttia ottaa.
Eri asia, johtaako se johonkin.
Tällaista sosiaalisen median lätinää, kyllä sitä tänne mahtuu...
:wink:

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Ti 04.03.2014 18:17

Kyllä täytyy sanoa, että jos keskustelu on tällä tasolla, niin hankalahan tässä on tehdä mitään:
RaittiusEno kirjoitti:Mysteerien määrä liittyy yliopistokaupunkien kukkopoikien keskinäiseen nokitteluun, kuka tekee vaikeamman mystin?
Ei liity. Minä ainakin haluan mysteereilläni esitellä itselleni mielenkiintoisia aiheita.
RaittiusEno kirjoitti:Kyllä nopeat selkeät perustradit hyvillä paikoilla on sitä oikeaa alkuperäistä geokätköilyä ja jos joku muuta väittää, niin tietää itsekin valehtelevansa.
Olenko valehtelija, jos sanon, että kätköily on mielestäni purkkien hakemista erilaisista paikoista ja uusien juttujen oppimista? Siihen kuuluu niin terrain 5 saari, kuin D1/T1 tradi/mysse.

Voisitko ystävällisesti kertoa, mikä tässä on pointtina? Arkistoinko omat kätköni?

Cape Edge
Viestit: 19
Liittynyt: La 31.08.2013 9:09

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Cape Edge » Ti 04.03.2014 18:42

Voisiko Raittiuseno kertoa mitä hän on menettänyt kartalla näkyvien mysteerikätköjen vuoksi? Ja missä on muu äänekäs enemmistö, joka haluaa etsiä vain tradeja ja multeja? Ehkä mysteerintekijöiden sisäpiirin kosto pelottaa heitä...

En tätä sisäpiiriä tunne, mutta ilman sitäkin olen ratkonut muutaman kätköilykuukauteni viitisenkymmentä mysteeriä ihan itse. Jos mysteerikätkö vaikuttaa "rakettitieteeltä" en väkisin siihen aikaa tuhlaa.

Pidän kätköistä, joiden löytämisestä tulee onnistumisen fiilis, se voi olla fyysinen ponnistus tai oivallus omassa päässä. Jos ei pidä aivojumpasta, voi jättää mysteerit rauhaan ja fiksu kätköilijä jättää myös mysteerintekijät rauhaan. Suurin osa mysteereistä on kuitenkin ratkottavissa maalaisjärjellä, ei tarvitse olla insinööri eikä tähtitieteilijä.

RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » Ti 04.03.2014 18:43

Mixer89:lle: Kantani on varmasti tullut jo selville. Minun mielestä tämäkin keskustelu, joka tässä ketjussa on kyseessä, oli hyvä käydä. Kunnollinen mielipidevääntö on joskus puhdistavaa ja kyllä tämänkin palstan aiheet ovat olleet aika heppoisia... tyyliin voiko oman kätkön logata? Nyt saatiin aikaan kunnon keskustelu, kymmenine kannanottoineen. Joku pitää ketjua trollina ja joillekin se on asiaa tai asian vierestä, mutta intohimoa asiasta ei ole puuttunut ja hyvä niin. Ja kyllä sun mysteerit Tampereelle mahtuu ja samoin mun tradit. ;)

Alvater
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 17.10.2012 20:44

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Alvater » Ti 04.03.2014 22:16

Mä tykkään ristisanoista, piilosanoista ja sen sellaisista, joten mysteerejäkin on kiva välillä ratkoa. Oikeastaan lähdin geokätköilemään osittain käyttääkseni päätäni, koska kätköt on piilotettu. Kiva mysteeri on vahan niinkuin konvehti karamellipussissa, koska siihen sisältyy tuplaratkontaa. Ensiksi pitää ratkaista arvoitus, sitten vielä paikallistaa purkki.

Se mua vaan risoo toisinaan, kun en millään keksi ratkaisuideoita sellaisiin mysteihin, joissa kätköttäjä on antanut vain jonkun epämääräisen kuvan tai kuvauksessa lukee vain pari sanaa. Jos edes yhden saisi auki, niin voisi muutkin valjeta. En tunne itseäni kovin älykkääksi sellaisten äärellä. Tähän mennessä ratkomistani harvoista mysteereistä useimmat ovat olleet sellaisia, joissa pitää tunnistaa liuta kuvia tai ratkoa sanaleikki ja vastauksista löytää sitten hieman googlettelemalla numeroita. Peruskauraa.

Minusta paras on, jos löytyisi monipuolinen valikoima peruspurkkeja ja eritasoisia mysteerejä. Sitä parempi, jos mysteerien ideat vaihtelevat. Multeista en niin välitä, koska minulla ei toistaiseksi ole paikanninta ja joudun menemään kotiin tietokoneen ääreen katsomaan, missä seuraava piste on. Ei se sitä tarkoita, ettei multeja saisi olla. Silloin kyllä harmittaisi, jos alueen purkeista valtaosa olisi niitä, koska hakeminen kävisi työlääksi, toisaalta taas täällä on niin vähän purkkeja, että edes jotain etsittävää olisi parannus. Niin tärkeä tämä laji ei ole minulle, että lähtisin ajelemaan bussilla pitkin maakuntaa. Pitäisi tehtailla peruspurkki tai pari itsekin, ja lähellä olisi parikin sopivaa kohdetta, mutta en vain keksi, mihin ne voisi laittaa.

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja Polku- » Ke 05.03.2014 9:19

Täytyy ketjun aloittajaa kompata tuossa, että selkeästihän tämä on ollut sohaisu muurahaispesään, kun on näin reilusti keskustelua ja ajatustenvaihtoa herättänyt :) Ja kuten sanottua, sellainenhan on ihan tervetullutta. Mielenkiintoista tätä on ollut lukea.

Itse ymmärrän molempia osapuolia. Tuskin nyt mitään järjestäytynyttä porukkaa on olemassa, jotka noissa mysteereissä kilpailisivat. Ainakaan joka puolella Suomea :D Mutta kyllähän se on joskus (varsinkin alkuaikoina) siltä vähän tuntunut. Onhan noita omankin lähialueen mysteerejä tullut aina silloin tällöin katseltua ja joskus pidemmänkin aikaa yrittänyt miettiä, mutta kun ei aukea, niin ei aukea. Joihinkin olen joskus apuja kysellyt, mutta se on ollut oikeastaan sitten vain aivan lopullista ratkaisua varten. Jos ei ole mitään hajua, niin enpä siitä nollatilanteesta ole sitten vaivautunut apuakaan kyselemään.

Itse ratkon mieluiten myös niitä mysteerejä, joissa on joku selkeä logiikka. Eikä silloin haittaa, vaikka olisi vähän vaikeampiakin. Niistähän ne parhaat kiksit tulevat, kun checkeri huutaa vihreää :) Nyt on kyllä muutenkin ollut kätköily niin vähäistä, etten edes muista, milloin olisin viimeksi mystejä ratkonut tai hakenut. Voisi taas jossain vaiheessa koittaa ottaa asiaksi. Kiitos kuitenkin kaikille kätköjen tekijöille. Mielestäni kaikki kätköt ovat paikkansa tässä maassa ansainneet ja ajavat omaa tarkoitustaan.
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ke 05.03.2014 15:42

Kullervo kirjoitti:..kyllä tällaistakin "kyseenalaistavaa" keskustelua voidaan käydä ilman, että siitä kenenkään kannattaa henk.koht. pulttia ottaa.
Nimenomaan.

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Ke 05.03.2014 16:44

ReiKaa kirjoitti:
Kullervo kirjoitti:..kyllä tällaistakin "kyseenalaistavaa" keskustelua voidaan käydä ilman, että siitä kenenkään kannattaa henk.koht. pulttia ottaa.
Kyl, mutta ei keksityillä perusteilla, eikä levittämällä tätä "kyseenalaistamista" jokaiseen ketjuun, eikä myöskään saman asian toistamisella uudelleen ja uudelleen. Ydinkohdathan tässä ketjussa on keskusteltu jo ennen 1. sivun puoliväliä.

Ei enää montaa esimerkkiä ole trollikäsikirjasta jäänyt käyttämättä: http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet)

T!N!T
Viestit: 129
Liittynyt: Ma 01.06.2009 12:44

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja T!N!T » Ke 05.03.2014 17:09

Mutkun tienvarsitradit on parhaita ja muut pitäs kieltää lailla.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ke 05.03.2014 17:15

-Ozzi- kirjoitti:..eikä myöskään saman asian toistamisella uudelleen ja uudelleen.
Sinäkin brutukseni: "Aktiivisin viestiketjussa: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?" :lol:

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Ke 05.03.2014 17:28

ReiKaa kirjoitti:
-Ozzi- kirjoitti:..eikä myöskään saman asian toistamisella uudelleen ja uudelleen.
Sinäkin brutukseni: "Aktiivisin viestiketjussa: Kenelle mysteerit on tehty ja miksi?" :lol:
Myönnetään, ja lähes pelkästään offtopiccia. :oops:

Topicissa nyt ei niin kirjoittamista olisi ollutkaan...

Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä”