Omani on jo postissa, ja saapunee maanantaina!
Oregon 6xx sarja
Re: Oregon 6xx sarja
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."
Re: Oregon 6xx sarja
Laitetaampa tänne tieto nähtäville, kun sitä muualta netistä oli turha etsiä.
Eli Oregon 600 osaa käyttää MicroSDHC- kortteja, eikä pelkästään MicroSD:tä, kuten netistä löytyvistä tiedoissa annetaan ymmärtää (myyjän mukaan MicroSDXC _ei_ ole tuettu garminissa).
Merkittävä erohan nuissa on koko. SD kortteja on vain 4GB asti, kun taas SDHC kortteja löytyy 32GB asti.
Hankin siis 32GB class 4 kortin (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/22158) ja hyvin toimii. Jälkeenpäin jäi mietityttämään olisiko class4 ja class10 välillä ollu merkittävää nopeuseroa käyttämisessä, mutta myyjä vaikutti asiantuntevalta ja sanoi ettei gepsissä ole tuolla vauhdilla merkitystä (jos kameralla kuvaat fullhd videota 30fps:llä, niin sitten class10 on suositeltava).
Eli Oregon 600 osaa käyttää MicroSDHC- kortteja, eikä pelkästään MicroSD:tä, kuten netistä löytyvistä tiedoissa annetaan ymmärtää (myyjän mukaan MicroSDXC _ei_ ole tuettu garminissa).
Merkittävä erohan nuissa on koko. SD kortteja on vain 4GB asti, kun taas SDHC kortteja löytyy 32GB asti.
Hankin siis 32GB class 4 kortin (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/22158) ja hyvin toimii. Jälkeenpäin jäi mietityttämään olisiko class4 ja class10 välillä ollu merkittävää nopeuseroa käyttämisessä, mutta myyjä vaikutti asiantuntevalta ja sanoi ettei gepsissä ole tuolla vauhdilla merkitystä (jos kameralla kuvaat fullhd videota 30fps:llä, niin sitten class10 on suositeltava).
Re: Oregon 6xx sarja
Itse olisin kyllä päätynyt siihen class 10 korttiin. Tuota karttadataahan on kortilla luettavana aikalailla, ja ei varmaan haittaisi vaikka kortti olisi nopein mahdollinen. Eri asia tietysti on että kuinka nopeaa korttia laite sitten kykenee täysin hyödyntämään...TMK80 kirjoitti:Jälkeenpäin jäi mietityttämään olisiko class4 ja class10 välillä ollu merkittävää nopeuseroa käyttämisessä, mutta myyjä vaikutti asiantuntevalta ja sanoi ettei gepsissä ole tuolla vauhdilla merkitystä (jos kameralla kuvaat fullhd videota 30fps:llä, niin sitten class10 on suositeltava).
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."
Re: Oregon 6xx sarja
Missään ei taideta mainita, että mitä kortti luokka tuo garmin 600 tukee.
Yritin etsiä tuota informaatiota,mutta en sitä mistään löytänyt.
Yritin etsiä tuota informaatiota,mutta en sitä mistään löytänyt.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:48
Re: Oregon 6xx sarja
Pari päivää hiplattu 650:ä ja eka ihmetyksen aihe on, ettei kätköjen suodatus onnistu. Näytti nätisti suunnan parille purkille, joita en aiemmalla 300:lla saanut mitenkään löydetyksi. Heittoa oli 650 muutama metri purkkiin nähden ja 300 varmaan 50 m. Tämä kuitenkin vain ensituntuma muutaman purkin jälkeen.
- mikko&sira
- Viestit: 466
- Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
- Paikkakunta: Espoo
Re: Oregon 6xx sarja
Jostain olin lukevinani, että suodatus ei toimi kaikilla kielillä ja suomi lukeutuu näihin ei toimiviin kieliin. Jos vaihtaa kielen vaikka englanniksi, suodatuksen pitäisi toimia.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.
- Forestress
- Viestit: 177
- Liittynyt: La 17.09.2011 12:20
Re: Oregon 6xx sarja
Muutama päivä on täälläkin ollut 650t käytössä. Mitään isoja positiivisia tai negatiivisia juttuja ei ole tullut vastaan, mutta mm. nuo käännöskukkaset pitävät jatkuvasti hymyn huulilla. Erityisen hauska on tuo kätkötyyppivalinta eli vaihtoehdot vaikeusaste (1-5), maasto (1-5) ja mahtavuus (1-5). Mikä ihmeen "mahtavuus"!?
Tarkkuus on ollut hyvä, mutta kovin vaativissa paikoissa ei ole tullut vielä kokeiltua. Tarkkuus vaikuttaa suurinpiirtein samalta kuin ikivanhassa Magellanissa (ja kuulen jo Garmin-perheen nousevan barrikaadeille...). Parjattuun sivuluisuun en ole vielä törmännyt. Laite nousee käyttökuntoon nopeasti, ja käyttöliittymä vaikuttaa jopa eri valmistajankin GPS:stä siirryttäessä ihan hyvältä, varsinkin kun sen saa muokattua haluamakseen. Kun käyttöliittymä on muokattu omanlaiseksi, niin käyttökin tuntuu mukavan sujuvalta.
Kätköjen lataus suoraan .gpx tiedostoilla on helppoa. Tosin en ymmärrä, miksi laitteessa näkyy pc:n kautta kätkötiedostoille alihakemistoja (kuten current/archive jne.), kun tiedostoja ei kuitenkaan pysty käpistelemäään laitteella ja laite lukee aina kaikkien tiedostojen kätköt. Jos laitteessa käyttää sekä löytämättömien että löydettyjen kätköjen tiedostoja, niin kannattaa jättää löydettyjen wp:t pois, koska ne näkyvät kartalla, vaikka itse kätköt saa kyllä sortattua pois näkymästä. Reittipisteiden sorttauksen aakkostamalla olen jo saanut aikaiseksi, mutta kätköille en ole vielä onnistunut tekemään samaa. Lieneekö siinäkin kyse kielivalinnoista, en tiedä. Suomella aloin tätä käyttämään, vaikka se usein onkin varsinkin alkuvaiheessa väärä valinta. Välillä valikot tuppaavat sekaan englantia, mutta haitanneeko tuo. Yksi päivä mietin, että pitikös tämän osata käsitellä jotenkin wherigoita, mutta kun en ymmärrä noista muutenkaan paljoa, niin tämä on yksi niistä lukuisista arvoituksista, joita pitää vielä selvittää.
Odotukset akun kestävyydelle olivat isot, mutta toistaiseksi laite ei ole ihan lunastanut odotuksia. Garminin "omalla" akulla (kahdella yhteennivotulla akulla) yhden lyhyehkön kätköreissun saa suunniteltua ja toteutettua samalla latauksella, mutta illalla akut huutavat jo virtapiuhaa. Joku mainitsi, että akkulatauksen animaatio jauhaa jauhamistaan ja näyttää siltä, että akut eivät tule ollenkaan täyteen. Minulla näyttää juuri tuolta. Jollakin asia oli korjaantunut seuraavalla käyttiksellä. Mulla on käytössä 2.9 (nyt uusin), mutta animaatio jatkaa aina vaan juoksuaan useiden tuntien latauksen jälkeenkin. Kone alkaa siinä vaiheessa olla tosi kuuma, joten en uskalla pitää sitä enempää lataamassa, ettei vallan kärähdä. Vika vai ominaisuus, kas siinäpä pulma. Antakaapa kommenttia, kauanko setin lataus teillä kestää punaisesta täyteen?
Tällä lyhykäisellä kokemuksella jatkan vielä ehkä jonkin aikaa sekakäyttöä vanhan Magellanin kanssa. Sitten varmaan uskaltaa jo lähteä pelkästään tällä metsään ja ei tarvitse pelätä eksyvänsä.
Tarkkuus on ollut hyvä, mutta kovin vaativissa paikoissa ei ole tullut vielä kokeiltua. Tarkkuus vaikuttaa suurinpiirtein samalta kuin ikivanhassa Magellanissa (ja kuulen jo Garmin-perheen nousevan barrikaadeille...). Parjattuun sivuluisuun en ole vielä törmännyt. Laite nousee käyttökuntoon nopeasti, ja käyttöliittymä vaikuttaa jopa eri valmistajankin GPS:stä siirryttäessä ihan hyvältä, varsinkin kun sen saa muokattua haluamakseen. Kun käyttöliittymä on muokattu omanlaiseksi, niin käyttökin tuntuu mukavan sujuvalta.
Kätköjen lataus suoraan .gpx tiedostoilla on helppoa. Tosin en ymmärrä, miksi laitteessa näkyy pc:n kautta kätkötiedostoille alihakemistoja (kuten current/archive jne.), kun tiedostoja ei kuitenkaan pysty käpistelemäään laitteella ja laite lukee aina kaikkien tiedostojen kätköt. Jos laitteessa käyttää sekä löytämättömien että löydettyjen kätköjen tiedostoja, niin kannattaa jättää löydettyjen wp:t pois, koska ne näkyvät kartalla, vaikka itse kätköt saa kyllä sortattua pois näkymästä. Reittipisteiden sorttauksen aakkostamalla olen jo saanut aikaiseksi, mutta kätköille en ole vielä onnistunut tekemään samaa. Lieneekö siinäkin kyse kielivalinnoista, en tiedä. Suomella aloin tätä käyttämään, vaikka se usein onkin varsinkin alkuvaiheessa väärä valinta. Välillä valikot tuppaavat sekaan englantia, mutta haitanneeko tuo. Yksi päivä mietin, että pitikös tämän osata käsitellä jotenkin wherigoita, mutta kun en ymmärrä noista muutenkaan paljoa, niin tämä on yksi niistä lukuisista arvoituksista, joita pitää vielä selvittää.
Odotukset akun kestävyydelle olivat isot, mutta toistaiseksi laite ei ole ihan lunastanut odotuksia. Garminin "omalla" akulla (kahdella yhteennivotulla akulla) yhden lyhyehkön kätköreissun saa suunniteltua ja toteutettua samalla latauksella, mutta illalla akut huutavat jo virtapiuhaa. Joku mainitsi, että akkulatauksen animaatio jauhaa jauhamistaan ja näyttää siltä, että akut eivät tule ollenkaan täyteen. Minulla näyttää juuri tuolta. Jollakin asia oli korjaantunut seuraavalla käyttiksellä. Mulla on käytössä 2.9 (nyt uusin), mutta animaatio jatkaa aina vaan juoksuaan useiden tuntien latauksen jälkeenkin. Kone alkaa siinä vaiheessa olla tosi kuuma, joten en uskalla pitää sitä enempää lataamassa, ettei vallan kärähdä. Vika vai ominaisuus, kas siinäpä pulma. Antakaapa kommenttia, kauanko setin lataus teillä kestää punaisesta täyteen?
Tällä lyhykäisellä kokemuksella jatkan vielä ehkä jonkin aikaa sekakäyttöä vanhan Magellanin kanssa. Sitten varmaan uskaltaa jo lähteä pelkästään tällä metsään ja ei tarvitse pelätä eksyvänsä.
-
- Viestit: 621
- Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43
Re: Oregon 6xx sarja
Olen äärettömän hämmästynyt mikäli näitä tiedostoja ei pysty käsittelemään. Siis silloin kun laite on yhdistetty mikroon niin kepsihän näkyy levyasemana ja tiedostoja käsitellään ihan kuten muitakin mikron tiedostoja (osa on tietysti suojattuja mutta gpx-hakemistot eivät ole).Forestress kirjoitti:Tosin en ymmärrä, miksi laitteessa näkyy pc:n kautta kätkötiedostoille alihakemistoja (kuten current/archive jne.), kun tiedostoja ei kuitenkaan pysty käpistelemäään laitteella
Re: Oregon 6xx sarja
Garminin ajaman Opencachingin puolella on tuollainen ominaisuus. Se tulee kätköilijöiden arvosteluiden perusteella, eli kertoo kätkön hienoudesta jne.Forestress kirjoitti:Erityisen hauska on tuo kätkötyyppivalinta eli vaihtoehdot vaikeusaste (1-5), maasto (1-5) ja mahtavuus (1-5). Mikä ihmeen "mahtavuus"!?
Ei valitettavasti osaa...Forestress kirjoitti:Yksi päivä mietin, että pitikös tämän osata käsitellä jotenkin wherigoita, mutta kun en ymmärrä noista muutenkaan paljoa, niin tämä on yksi niistä lukuisista arvoituksista, joita pitää vielä selvittää.
Re: Oregon 6xx sarja
Olen antanut tuon omani olla latauksessa yön yli, ja kyllä tämä animaatio on siinä ajassa pysähtynyt. Akkuina käytän laitteessa Eneloop XX kennoja kapasiteetiltaan 2500mAh.Forestress kirjoitti:Joku mainitsi, että akkulatauksen animaatio jauhaa jauhamistaan ja näyttää siltä, että akut eivät tule ollenkaan täyteen. Minulla näyttää juuri tuolta. Jollakin asia oli korjaantunut seuraavalla käyttiksellä. Mulla on käytössä 2.9 (nyt uusin), mutta animaatio jatkaa aina vaan juoksuaan useiden tuntien latauksen jälkeenkin. Kone alkaa siinä vaiheessa olla tosi kuuma, joten en uskalla pitää sitä enempää lataamassa, ettei vallan kärähdä
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."
Re: Oregon 6xx sarja
Moikka
Kysyisin seuraavanlaista. Kaikki tai siis suurin osa puhuu Eneloopeista, mutta onko kellään kokemusta MaHa:n akuista?
Olen kuullut että Eneloopin, varsinkin sen tehokkaammat versiot kuumenevat ja on myös kuori halkeillut. Onko suomalaiset kolleegat huomanneet tätä?
Tiedustelen siksi koska olen ajatellut ostaa akut, kun rupeaa noita paristoja menemään aika paljon loppupelissä...
Maha:n akut:
linkki http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=i ... flaid66941
Akkujen käytöstä valokuvauksessa, esim:
https://www.youtube.com/watch?v=OJM2VSh ... piJQGqs8cQ
Kysyisin seuraavanlaista. Kaikki tai siis suurin osa puhuu Eneloopeista, mutta onko kellään kokemusta MaHa:n akuista?
Olen kuullut että Eneloopin, varsinkin sen tehokkaammat versiot kuumenevat ja on myös kuori halkeillut. Onko suomalaiset kolleegat huomanneet tätä?
Tiedustelen siksi koska olen ajatellut ostaa akut, kun rupeaa noita paristoja menemään aika paljon loppupelissä...
Maha:n akut:
linkki http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=i ... flaid66941
Akkujen käytöstä valokuvauksessa, esim:
https://www.youtube.com/watch?v=OJM2VSh ... piJQGqs8cQ
-
- Viestit: 374
- Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27
Re: Oregon 6xx sarja
Äkkiseltään näytti, että nuo Mahat ovat tavallisia ladattavia akkuja, jotka eivät varaustaan säilytä erityisen pitkään. Eneloopit taas taitavat olla sitä mallia, joissa Virtanen pysyy sisällä ja kun repusta kaivaa vara-akut esiin, niissä riittää poweria jatkaa kätköretkeä pidemmänkin säilytyksen jälkeen.SkyFly84 kirjoitti:Kysyisin seuraavanlaista. Kaikki tai siis suurin osa puhuu Eneloopeista, mutta onko kellään kokemusta MaHa:n akuista?
Olen kuullut että Eneloopin, varsinkin sen tehokkaammat versiot kuumenevat ja on myös kuori halkeillut. Onko suomalaiset kolleegat huomanneet tätä?
Tiedustelen siksi koska olen ajatellut ostaa akut, kun rupeaa noita paristoja menemään aika paljon loppupelissä...
Itse olen käyttänyt GP:n ReCykoja (2100 mAh). Hyvin toimivat ja repussa vara-akuissa säilyy Virtanen tallessa. Tavisakkujen kanssa oli ongelmana, että siinä vaiheessa kun gepsissä ollut setti oli vaihtokunnossa ja kakkosakkupari tuli käyttöön, oli näissä vara-akuissa varauksesta osa purkaantunut. ReCykojen (tai Enelooppien yms) kanssa ei tällaista ongelmaa ole, vaikka vara-akut lojuisivat repussa kuukausitolkulla. Omalta kohdalta nuo ovat kestäneet hyvin, viiden vuoden enemmän tai vähemmän aktiivisen käytön jälkeen tuli vasta nyt ajankohtaiseksi vaihtaa akut uusiin.
Tästä on oma ketjunsa foorumin syövereissä.
Re: Oregon 6xx sarja
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut
Re: Oregon 6xx sarja
Oregon 650 tuntuu kohtuu hyvältä laitteelta mutta on tuossa kyllä selkeästi vanhaa jähmeyttä ja käytettävyyteen pitäisi tosissaan panostaa.
Miksei esim pysty geocaching-moodissa navigoimaan waypointtiin? Okei geokätköstä voi asettaa esim multin seuraavan etapin koordinaatit (kätkön tiedoista "Coordinates"->"Enter location"). Mutta tuo ei tallenna ko waypointtia automaattisesti vaan kun siirryt seuraavaan multin etappiin niin vanhat häviää tallentumatta mihinkään.
Miten siis waypointtiin kannattaa navigoida kun se ei onnistu geocaching-dashboardin avulla?
En noista muista dashboardeistakaan löytänyt sopivaa vaikka sellainen kaiketi jossain tuolla syövereissä on. Eli dashboard missä olisi matka kohteeseen, suuntanuoli ja waypointin nimi. Eihän nyt pelkällä kartan suuntaviivalla sentään viitti waypointtiin navigoida kun silloin ei näe edes matkaa kohteeseen.
Miksei esim pysty geocaching-moodissa navigoimaan waypointtiin? Okei geokätköstä voi asettaa esim multin seuraavan etapin koordinaatit (kätkön tiedoista "Coordinates"->"Enter location"). Mutta tuo ei tallenna ko waypointtia automaattisesti vaan kun siirryt seuraavaan multin etappiin niin vanhat häviää tallentumatta mihinkään.
Miten siis waypointtiin kannattaa navigoida kun se ei onnistu geocaching-dashboardin avulla?
En noista muista dashboardeistakaan löytänyt sopivaa vaikka sellainen kaiketi jossain tuolla syövereissä on. Eli dashboard missä olisi matka kohteeseen, suuntanuoli ja waypointin nimi. Eihän nyt pelkällä kartan suuntaviivalla sentään viitti waypointtiin navigoida kun silloin ei näe edes matkaa kohteeseen.
Re: Oregon 6xx sarja
Garmin 6X0 sarjalaisesta näitä ihmetyksen aiheita riittää. Yksi on (GPX:llä laitteeseen tuotujen) geokätköjen waypointtien hallinta. Onko tuo nyt tosiaan niin että ne on joko kaikki aina näkyvillä tai sitten ei ikinä?
Eli ainakin kun geocache.fi:stä lataa GPX:n niin tällöin täytyy valita otetaanko waypointit mukaan. Jos otetaan niin ne näkyy kaikki kätkökartalla ikävästi. Esim Neongeossahan waypointit näkyy nätisti vain kun on kiinnostunut jostain kätköstä (valinnut kätkön kartalta tai asettanut aktiiviseksi kohteeksi). Eikö tällaista ole mahdollista saada Oregoniin?
Eli ainakin kun geocache.fi:stä lataa GPX:n niin tällöin täytyy valita otetaanko waypointit mukaan. Jos otetaan niin ne näkyy kaikki kätkökartalla ikävästi. Esim Neongeossahan waypointit näkyy nätisti vain kun on kiinnostunut jostain kätköstä (valinnut kätkön kartalta tai asettanut aktiiviseksi kohteeksi). Eikö tällaista ole mahdollista saada Oregoniin?
Re: Oregon 6xx sarja
Ja asiasta kolmanteen. Sanokaas miten saan waypointin lisättyä (tai siis sen osaan) ja miten saan sitten 600-sarjalaisen menemään siihen waypointtiin? Näyttää aina kuitenkin vaan etäisyyttä lähimpään kätköön tms. Kätköilytilassa siisö. Pitääkö vaihtaa jokin muu tila tms?
Re: Oregon 6xx sarja
Uusin firmis putkahti ladattavaksi eilen. Aika pitkä lista korjauksia/parannuksia.
http://garminoregon6xx.wikispaces.com/Firmware
Harri
http://garminoregon6xx.wikispaces.com/Firmware
Harri
Re: Oregon 6xx sarja
Saman tien garmn otti tuon firmiksen pois ladattavista, eli ehkä ens viikolla tulee 3.30?Harjus kirjoitti:Uusin firmis putkahti ladattavaksi eilen. Aika pitkä lista korjauksia/parannuksia.
http://garminoregon6xx.wikispaces.com/Firmware
Harri
Re: Oregon 6xx sarja
Latasin äsken wikistä tämän Garminin poisvetämän firmiksen ja ajoin sen gepsiin. Muutosta näyttäisi tulleen aikaisempaan, sillä sijaintinuoli kartalla reagoi nyt herkästi liikkeisin ilman laahausta enkä puolen tunnin testirupeamalla onnistunut saamaan aiemmin tuttua jumia tapahtumaan kertaakaan. Satelliitti-välilehdellä oli jo 5 m sijaintitarkkuuksia oikeassa yläkulmassa kun kesän firmiksillä ei juuri ilmoitettu 12 metriä parempia tarkkuuksia. Huonompia kylläkin. Tosin tämä ei välttämättä kerro kaikkea, sillä olen aina ekana testannut sijainnin kartalla kolmessa tietyssä kiintopisteessä tässä lähistöllä ja aiemmilla firmiksillä nuoli oli aika täsmälleen oikeissa paikoissa, mutta tällä 3.20-firmiksellä usein noin 7 m sivussa ja aina samaan suuntaan. Sama toistui buuttausten jälkeenkin. Kummempiin testauksiin ei tällä firmiksellä tule alettua, koska poisvetäminen tarkoittaa sitä että lähiaikoina on uusi korjattu versio tulossa. Mutta alustavasti on optimismia ilmassa firmiksen suhteen. Toivottavasti ei taas tule pettymystä.
There's always a cache somewhere
Re: Oregon 6xx sarja
No joo, johan yhdellä kätköllä käydessä sai gepsin taas nurin - tosin eri tavalla kuin ennen. Eli jos tökkää waypoint-neulan kartalle ja sitten näytön yläreunasta neulan/waypointin infolaatikkoa niin nurin mennään ja iloisesti. Wikin mukaan etenkin jälkiin liittyvät kaatumiset eivät ole korjaantuneet tässäkään firmiksessä, mutta itse en jälkiä käytä joten eivät siis meikäläisen onkelma. Seuraavaa versiota taas odotellessa...
There's always a cache somewhere